ZMĘCZONY KIEROWCA CIĘZARÓWKI

i

Autor: Shutterstock ZMĘCZONY KIEROWCA CIĘZARÓWKI

Jak wygląda polski kierowca?

2018-09-27 13:56

Praca zawodowego kierowcy to przysłowiowy ciężki kawał chleba. Najuciążliwsze są ciągle delegacje i brak czasu dla rodziny. Średnio „w trasie” kierowca spędza 244 dni w roku. Jednocześnie kierowcom nie zostaje wiele czasu na wykorzystywanie przysługujących im dni wolnych. Przeciętnie na urlopach spędzają oni zaledwie 17 dni w roku.

Jak wynika z raportu Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców kierowca zatrudniony w polskiej firmie transportowej ma średnio 42 lata i rocznie przejeżdża 87 tys. kilometrów. To jakby dwukrotnie okrążyć ziemię! Osoby odpowiedzialne za powstanie raportu zwracają uwagę, że polscy kierowcy pokonują ekstremalnie długie trasy. Prawie 4 na 10 przejeżdża rocznie 51-100 tys. kilometrów, 18 proc. badanych pokonuje do 150 tys. kilometrów, a 16 proc. wyjeżdża od 150 do 200 tys. kilometrów. Średnia w Europie wynosi 130 tys. kilometrów. Nasi kierowcy najczęściej jeżdżą do Niemiec, Francji oraz Holandii i Belgii.


Niestety, polscy kierowcy nie tylko dużo jeżdżą, ale także bardzo często nie maja czasu na wykorzystanie swojego urlopu. Dane przedstawione w raporcie pokazują, że 40 proc. kierowców wybiera zaledwie od 11 do 20 dni wolnych w roku.

Każdy kto ma rodzinie zawodowego kierowcę wie jakim wyrzeczeniem jest ta praca. Ciągle delegacje i brak czasu dla rodziny potrafią skutecznie uprzykrzyć życie. Rekordziści w naszym kraju „w trasie” spędzają nawet 28 dni. Charakter i tryb pracy w tym zawodzie najbardziej jednak pokazują wszystkie, zsumowane delegacje w ciągu roku. Kierowcy w trasie są łącznie od 192 do 294 dni rocznie. 42 proc. badanych wyjeżdża od 241 do nawet 260 dni.

Polski kierowca to najczęściej osoba w średnim wieku. Ponad 6 na 10 badanych ma 31-50 lat, a ponad 17 proc. ukończyło 50 rok życia. To właśnie ta grupa zawodowa jest jedną z najbardziej starzejących się w całej Europie, co dla wielu firm transportowych jest sporym problemem.

- Nasze badanie potwierdza, że kierowcy w Polsce starzeją się, a młodzi stanowią w tej profesji mniejszość. Poza wymagającymi warunkami pracy, powodem takiej sytuacji jest także wysoki próg wejścia do zawodu, który zniechęca do zdobywania uprawnień. By nabyć potrzebne kwalifikacje, trzeba wydać sumę, która sięga prawie 9 tys. złotych Pojawiają się pomysły na rozwiązania problemu, np. w postaci wspólnego finansowania potrzebnych szkoleń z budżetu państwa i pracodawców. – powiedział jeden z ekspertów OCRK.

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze