– Pierwszy krok to zdobycie prawa jazdy kategorii C lub C+E. Aby przystąpić do kursu na prawo jazdy tych kategorii (czyli uprawniające do prowadzenia pojazdów ciężarowych) należy posiadać już prawo jazdy kategorii B. Uprawnienia do prowadzenia ciężarówki, czyli auta o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony można uzyskać już w wieku 18 lat, jednakże osoba w tym wieku musi przejść dłuższe szkolenie, w celu zdobycia uprawnień na kierowcę zawodowego – tłumaczy w rozmowie z portalem pracujwlogistyce.pl Anna Piwowar, specjalista ds. rekrutacji i komunikacji w ND Polska.
Prawo jazdy to nie wszystko
Chodzi o czas szkoleń, które należy skończyć po zdobyciu prawa jazdy kat. C lub C+E. Jednym z nich jest kwalifikacja wstępna, która od 10 września 2009 r., dotyczy wszystkich kierowców. Jak tłumaczy ekspertka, 18-letni kandydat na zawodowego kierowcę musi odbyć szkolenie trwające 280 godzin, zaś osoba, która ukończyła 21 lat może uzyskać kwalifikację wstępną przyśpieszoną – w tym przypadku kurs trwa 140 godzin. Zarówno młodsi, jak i starsi kierowcy, aby otrzymać kwalifikację wstępną, muszą zdać po szkoleniu egzamin.
Sprawdź także: Jest praca dla kierowców ciężarówek
– Celem kursu kwalifikacji wstępnych lub wstępnych przyspieszonych jest przygotowanie kierowców do przewożenia rzeczy i podniesienie ich kompetencji zgodnie ze standardami obowiązującymi w Unii Europejskiej. Kierowcy poznają wybrane zagadnienia z przepisów o ruchu drogowym, uczą się racjonalnego kierowania pojazdem, poznają zasady bezpieczeństwa w transporcie drogowym. To jednak nie koniec. Zawodowy kierowca uczy się cały czas. Raz na pięć lat jest zobowiązany odbyć szkolenie okresowe – wyjaśnia Anna Piwowar.
Ile to wszystko kosztuje?
Sam kurs na prawo jazdy kat. C lub C+E kosztuje ok. 10 tys. zł. Do tego trzeba doliczyć także cenę kursu kwalifikacji wstępnych, która kształtuje się obecnie od 5 tys. zł do nawet 7 tys. zł. A to jeszcze nie wszystkie koszty zdobycia uprawnień do kierowania ciężarówką lub ciągnikiem siodłowym. Kandydat na zawodowego kierowcę musi również poddać się badaniom lekarskim oraz psychologicznym.
Czytaj też: Rynek pracy 2017. Zobacz, w jakim zawodzie najłatwiej znajdziesz pracę
Aby zostać rozchwytywanym przez firmy transportowe kierowcą, nie wystarczy posiadanie uprawnień zawodowych do prowadzenia samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych. W dzisiejszych czasach liczy się także znajomość języków obcych i zagranicznych przepisów zarówno drogowych oraz celnych, jak i tych, dotyczących wymogów przewodu towarów.
Ile zarabia zawodowy kierowca?
Kierowcy, pracujący w transporcie lokalnym, zarabiają zwykle prawie dwa razy mniej niż Ci, którzy wyjeżdżają poza granice naszego kraju. Jak wskazuje ekspertka ND Polska, pierwsi mogą liczyć w zależności od regionu i firmy na wynagrodzenia rzędu 1 800–3 500 zł „na rękę". Zarobki tych drugich uzależnione są zaś m.in. od przejechanych kilometrów czy diety, pobieranej za każdy dzień pobytu poza rodzimym krajem i kształtują się od 3 000 zł do nawet 5 500 zł netto.
Źródło: MRPiPS, ZMPD, pracujwlogistyce.pl