1. Płacisz bankowi coraz więcej
Niektórzy uważają, że jeżeli za utrzymanie konta, przelewy czy kartę debetową płacimy bankowi cokolwiek, to i tak przepłacamy. Wielu klientów banków jest zdania, że te podstawowe usługi powinny być w standardzie za darmo. Konkurencja sprawia, że mamy duże szanse na znalezienie lepszej oferty i banku, w którym zapłacimy mniej, bądź łatwiej będzie im spełnić warunki pozwalające zlikwidować miesięczne opłaty za konto czy kartę płatniczą. Podwyżki opłat i prowizji są najczęstszym powodem, dla którego decydujemy się na zmianę banku. Niektóre banki już na początku tego roku podniosły, w niektórych przypadkach drastycznie, nie tylko kwoty, jakie co miesiąc trzeba będzie płacić za prowadzenia konta, ale także zaostrzyły warunki, które pozwalały nam do tej pory obniżyć opłaty za konto czy kartę, albo całkiem tych kosztów uniknąć – np. podwyższają opłatę miesięczną za kartę, a jednocześnie zwiększają kwotę transakcji, które trzeba wykonać kartą, żeby bank nie pobierał tej opłaty. Konkurencja sprawia, że mamy duże szanse na znalezienie lepszej oferty i banku, w którym zapłacimy mniej, bądź łatwiej będzie nam spełnić warunki pozwalające zlikwidować miesięczne opłaty za konto czy kartę płatniczą.
Zobacz także: Masz książeczkę oszczędnościową PKO BP? Sprawdź, czy musisz zgłosić się do banku
Nie powinniśmy jednak popadać w skrajność i od razu skreślać płatne konta. Jeśli bank oferuje obsługę na dobrym poziomie, umożliwia korzystanie z usług ułatwiających codzienne życie np. ma funkcjonalną aplikację mobilną, atrakcyjny program rabatowy albo oferuje usługi dedykowanego doradcy, nie warto z niego rezygnować.
2. Płacisz za usługi, które można mieć za darmo
Jeżeli od lat jesteśmy klientami tego samego banku, z dużym prawdopodobieństwem możemy przypuszczać, że płacimy za usługi, które dla nowych klientów są już darmowe. Banki kuszą ich promocjami w rodzaju: zero opłat za prowadzenie konta, przelewy oraz wypłaty z bankomatów, a tymczasem my nie możemy liczyć na takie przywileje. Jednak w niektórych bankach jest możliwość przekształcenia naszego starego rachunku w nowy, na lepszych warunkach. Warto sprawdzić, czy nie przepłacamy za korzystanie z konta. Wystarczy zadzwonić na infolinię banku lub udać się do oddziału i dowiedzieć się, czy możemy zmienić konto na lepsze.
3. Nie jesteś zadowolony z obsługi
Obsługa w naszym banku kuleje? Mamy zastrzeżenia do pracy konsultantów, jesteśmy odsyłani z działu do działu? Albo dzwonimy na infolinię i cały czas słyszymy komunikat wszyscy nasi konsultanci w tej chwili są zajęci. Nie możemy się doprosić o załatwienie naszej sprawy, nawet doczekać się jakiejkolwiek odpowiedzi ze strony banku? Nie wszędzie tak jest. Dlatego, zamiast tracić zdrowie i nerwy, warto zastanowić się nad przeniesieniem konta do banku, który potrafi nam pomóc.
4. Twój bank nie nadąża
Banki co rusz proponują swoim klientom różnego rodzaju nowinki technologiczne ułatwiające życie. Kiedyś była bankowość internetowa, potem karty zbliżeniowe, teraz większość banków ma już aplikacje mobilne, niektóre umożliwiają płatności telefonem. Wielu klientom banków zależy na posiadaniu konta mobilnego, czyli dostępnego w smartfonie dzięki specjalnej aplikacji (można szybko dostać się do rachunku, robić bezpłatne przelewy oraz sprawdzać saldo tak często, jak tego potrzebujemy). Dla innych bardzo przydatną opcją okazuje się cash back (umożliwia wypłacanie gotówki podczas zakupów w sklepie lub na stacji benzynowej.) Jeżeli nasz bank nie ma tego rodzaju usług w ofercie, a nam na nich zależy, warto rozejrzeć się za innym.
Nowe konto może być lepsze
* Otrzymamy premię za przeniesienie rachunku
Banki prześcigają się w zdobywaniu nowych klientów i na takim transferze możemy często zarobić (np. 100 zł). Nie są to kwoty wysokie, ale każdemu na pewno przydadzą się dodatkowe pieniądze.
Zobacz także: Przełom w cyfryzacji. W banku PKO BP aktywujesz elektroniczny podpis
* Niższe opłaty za prowadzenie konta
Wydaje nam się, że wszędzie warunku prowadzenia rachunku są takie same. Tymczasem oferty banków się zmieniają, co chwila pojawiają się promocje dla nowych klientów. Warto śledzić oferty konkurencji. Może okazać się, że otrzymamy tam lepsze warunki, a nawet konto za darmo. Oczywiście pod pewnymi warunkami – np. jeśli co miesiąc wpływa na nasz rachunek określona minimalna kwota.
* Taniej kupimy
Karty płatnicze banków biorą udział w różnych programach lojalnościowych, które banki podpisują z punktami handlowo-usługowymi. Oznacza to, że płacąc tymi kartami, korzystamy ze zniżek czy specjalnych promocji i możemy zyskać często bardziej atrakcyjne oferty. Warto sprawdzić, jakie zniżki oferuje nasz bank i jak one wypadają w porównaniu z innymi bankami.
* Bank zapłaci nam za korzystanie z konta
W niektórych bankach możemy otrzymać dodatkowe pieniądze za korzystanie z rachunku osobistego – np. za założenie konta i przelewanie co miesiąc wynagrodzenie, w określonej kwocie, za opłacenie rachunków za gaz, prąd, wodę, telefon i abonament RTV czy internet, za płacenie kartą do konta. Łącznie nawet kilkaset złotych w ciągu roku.
* Łatwiej zaoszczędzimy
Możemy oszczędzać robiąc codzienne zakupy. Niektóre banki oferują usługę polegającą na tym, że za każdym razem, kiedy płacimy kartą, bank zaokrągla kwotę transakcji i różnicę przekazuje na nasze konto. Po jakimś czasie możemy być miło zaskoczeni, bo na naszym rachunku uzbierać się może niewielka suma (np. na bilet do kina), ale inaczej by jej nie było. W wielu bankach możemy skorzystać z opcji moneyback (zapewnia zwrot na konto części wydatków opłacanych kartą płatniczą).
* Dostaniemy konto oprocentowane
Środki na rachunkach osobistych zwykle nie są oprocentowanie (banki oferują oddzielne produkty oszczędnościowe w postaci rachunków oszczędnościowych i lokat. Promocje kont z oprocentowaniem mogą więc być dla wielu osób kuszące.