Z jakiego powodu darmowe autostrady i ekspresówki mogą odejść do historii? Opinia eksperta
- Model, w którym nie ma żadnej odpłatności za drogi, jest nie do utrzymania. Jest wbrew coraz powszechniej obowiązującej zasadzie, że za produkt, w tym przypadku jest nim droga o wysokich parametrach, płaci korzystający (…) Dzisiaj mamy w Polsce szczególną sytuację, bo dysponujemy siecią nowo wybudowanych dróg autostradowych i ekspresowych. Ich koszty utrzymania są relatywnie niskie. Ale tak nie będzie zawsze. W pewnym momencie będą wymagały poważnych nakładów – podkreśla Andrzej Kaczmarek, prezes spółki Stalexport Autostrada Małopolska w rozmowie z serwisem wnp.pl.
Jak bardzo obciążone są autostrady? Opłaty za autostrady rosną
Średni dobowy ruch na odcinku Nowy Tomyśl – Konin to około 30 tysięcy pojazdów. W okolicach Poznania, między skrajnymi węzłami autostradowej obwodnicy miasta, przekracza 90 tysięcy pojazdów, a w niektórych dniach nawet 110 tysięcy aut na dobę. Dane statystyczne mogły być jedną z przyczyn podwyżek opłat za autostrady w marcu obecnego roku.
W górę poszły opłaty za przejazd płatnymi odcinkami autostrady A2 na trasie z Nowego Tomyśla do Konina. Stawka za przejazd każdym z trzech 50-km odcinków A2 samochodem osobowym wzrosła z 30 zł do 32 zł.
Od 11 marca stawka za przejazd każdym z trzech 50 km odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a Koninem to 16 zł dla motocykli, 32 zł dla pojazdów osobowych o dwóch osiach, 51 zł dla pojazdów samochodowych o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykli i pojazdów samochodowych o dwóch osiach z przyczepami.