Koniec "garnkowych naciągaczy". Nowe przepisy mogą uratować klientów

2023-01-02 20:58

W życie weszły przepisy mające na celu ochronę Polaków na pokazach i prezentacjach handlowych. Nowe przepisy zakładają wydłużenie czasu na zwrot kupionego towaru oraz brak możliwości dokonania zakupu na raty lub kredyt.

Garnki w szufladzie

i

Autor: Archiwum serwisu

"Garnkowi naciągacze". Ofiary to najczęściej seniorzy

Ofiarami "garnkowych naciągaczy" padali najczęściej seniorzy. Często dawali się namówić na zakup produktów o wartości kilku- a nawet kilkunastu tysięcy złotych - wartości znacznie wyższej niż ta rynkowa. Starsze osoby namówione na zakupy - często decydowały się na rozłożenie płatności na raty. W przypadku zalegania z płatnościami "do gry" wkraczał komornik egzekwując należności. Ten wyrachowany proceder ciągnął się latami.

Teraz pojawiło się przysłowiowe "światełko w tunelu". W życie weszły przepisy, których głównym celem jest ochrona potencjalnych klientów biorących udział w pokazach i prezentacjach handlowych. Jak informuje dziennik "Fakt" na mocy nowych przepisów nie będzie można żądać od razu zapłaty za produkt, a także oferować umów kredytowych na takie zakupy. Co istotne nowe przepisy będą obowiązywać dopiero umów zawieranych od 1 stycznia 2023 r.

Nowe przepisy w 2023 roku. Celem ochrona klientów

W przypadku ofert składanych poza pokazami/prezentacjami klient będzie miał 30 dni na odstąpienie od umowy na zakup. W przypadku pokazów nadal będzie 14 dni na odstąpienie od takiej umowy i zwrot towaru, który nie może nosić śladów użytkowania.

Ponadto zgodnie z przepisami obowiązuje zakaz zawierania umów finansowych podczas takich zakupów. Zawarta w takiej sytuacji umowa, np. pożyczki, będzie nieważna z mocy prawa - informuje dziennik "Fakt". 

Sprzedawca natomiast ma zakaz przyjmowania płatności przed upływem terminu na odstąpienie od umowy - w przypadku zakupów na pokazie jest to 14 dni, w przypadku zakupów np. podczas wycieczki to 30 dni.

Analogicznie sytuacja wygląda w przypadku abonamentu/ pakietu na usługi medyczne. Klient ma możliwość odstąpienia od umowy na świadczenie tego typu usług, jeśli umowa została podpisana np. przez telefon, internet podczas pokazu czy wizyty w domu - wyjaśnia "Fakt".

Sonda
Czy brałeś kiedyś udział w pokazie handlowym?
Pieniądze to nie wszystko. Piotr Bujak

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki