Gavin Newsom, gubernator stanu Kalifornia, podpisał ustawę, która zabrania sprzedaży i produkcji nowych produktów z futer zwierzęcych. Zakaz będzie obowiązywał od 2023 roku i dotyczy produkcji ubrań, butów i torebek wykonanych z naturalnego futra.
ING Bank Śląski planuje przejąć mBank? Może stać się drugą siłą w Polsce
Przepisy z wyjątkami
Do czasu wprowadzenia zakazu sklepy futrzarskie muszą sprzedać swoje zapasy. Na handel używanymi produktami futrzarskimi przepisy nie będą miały wpływu, ponieważ zakaz nie obejmuje sprzedaży futer z drugiej ręki, wyprodukowanych przed jego wejściem w życie, skóry bydlęcej i pełnych skór jeleni, owiec i kóz. Przepis nie dotyczy także wyrobów futrzanych używanych przez rdzennych Amerykanów podczas obrzędów duchowych i kulturowych oraz wypchanych zwierząt. Za złamanie zakazu grozi grzywna od 500 dol. do 1000 dla recydywistów.
"Kalifornia jest liderem, jeśli chodzi o prawa zwierząt, i dzisiaj to przywództwo oznacza zakaz sprzedaży futer" - napisał w oświadczeniu gubernator Newsom, podkreślając, że ustawa jest "jednym z najsilniejszych przepisów dotyczących praw zwierząt w historii USA".
Newsom wskazał też na nowo wprowadzony zakaz wykorzystywania zwierząt w cyrkach. Dzikie zwierzęta takie jak: niedźwiedzie, tygrysy, słonie i małpy nie mogą już pojawiać się w cyrkach, z pominięciem jednak psów, kotów i koni. Zakaz nie dotyczy rodeo.
- Zakaz wprowadzania do obrotu odzieży i akcesoriów z futrem zwierzęcym to bardzo ważny krok zmierzający do redukcji cierpienia zwierząt futerkowych. Ekologiczne alternatywy futer zwierzęcych są teraz tak wysokiej jakości, że naturalnym krokiem odpowiedzialnego społeczeństwa jest zwrócenie się w ich kierunku. Największe marki i domy mody nie będą miały z tym problemu, bo już zrezygnowały z futer naturalnych - komentuje Marta Jarosiewicz, koordynatorka kampanii biznesowych w Stowarzyszeniu Otwarte Klatki.
Stowarzyszenie Otwarte Klatki należy do globalnej koalicji Fur Free Alliance, która jest pomysłodawcą i koordynatorem międzynarodowego programu Fur Free Retailer – obecnie jest on prowadzony w ponad 25 krajach na całym świecie. Jego celem jest namawianie firm odzieżowych do rezygnacji z futer, a jednocześnie zapewnienie konsumentom rzetelnej informacji na temat polityki poszczególnych marek w tej kwestii. W sumie ponad 1000 marek modowych oficjalnie dołączyło do programu i zrezygnowało z używania futer.