Kulczyk chciał budować lotnisko?
Plan powstania czegoś w rodzaju CPK pojawił się już ponad 20 lat temu. W 2003 roku rząd zdecydował, że w 2004 roku zostanie podjęta decyzja budowy wielkiego lotniska, które pozwoli obsłużyć rosnący ruch lotniczy - pasażerski i towarowy, z którym Okęcie miało nie dać rady w dłuższej perspektywie.
Wtedy też będący najbogatszym Polakiem Jan Kulczyk i syn posła Romana Jaglińskiego Hubert Jagliński kupili 487 hektarów ziemi od Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Babsku (woj. Łódzkie). Lokalizacja była jedną z rozważanych pod budowę gigalotniska, port na tym terenie miał powstać w 2013-2015 roku.
Ile Kulczyk zarobił na sprzedaży terenu pod lotnisko?
W 2007 roku Agencja Nieruchomości Rolnych należąca do Skarbu Państwa odkupiła działkę korzystając z prawa do pierwokupu gruntów rolnych, gdy podpisano wstępną umowę przeniesienia majątku pomiędzy Euro Agro Centrum a Euro Inwest czyli dwoma spółkami Jana Kulczyka.
Kulczyk lotniska na tym nie zbudował, ale czy na tym zarobił? Tego nie wiadomo, bo tajemnicą objęte są zarówno koszty zakupu działki z 2001 roku, jak i tej z 2007 roku.
Jak donosił w 2007 roku portal Łódź Nasze Miasto eksperci od nieruchomości wskazują, że w powiecie rawskim hektar ziemi w okolicach 2001 roku kosztował 10 tys. zł, a w 2007 roku kosztował już 100 tys. zł, przy gorzej położonych gruntach 20 tys. zł. Nawet przy zakupie za najniższą cenę, Kulczyk z Jaglińskim mogli zarobić 5 mln zł.
Ostatecznie w tym miejsce "ówczesne CPK" nie powstało. Jako lokalizację wybrano Mszczonów, ale do budowy tego portu również nie doszło. Zamiast tego zbudowano lotnisko Modlin, które miało pomóc w obsłudze ruchu na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej w 2012 roku.
Polecany artykuł: