Lekarz, urząd, poczta, zakupy. Sprawdź, jakie sprawy możesz załatwić bez wychodzenia z domu

2020-03-27 11:54

Cały świat walczy z epidemią koronawirusa SARS-CoV-2. W Polsce rząd zadecydował o zamknięciu wybranych sklepów w galeriach handlowych, nie działają placówki kulturalne, jak kina, teatry czy muzea. Zewsząd płyną apele, aby z domu wychodzić tylko w bardzo pilnych sprawach i nie gromadzić się w grupy. Wiele firm i instytucji przechodzi na tryb pracy zdalnej, a urzędy administracji publicznej zamykają swoje drzwi dla petentów. Nie oznacza to jednak, że zawieszone zostaje ich działanie. W dobie internetu wiele rzeczy można załatwić elektronicznie. Zobacz, jak skutecznie korzystać z e-administracji.

Szczególna sytuacja jaką jest pandemia wymaga od wszystkich niezwykłych środków ostrożności i zmiany trybu zarówno życia jak i pracy. Zamknięte szkoły, placówki kulturalne czy ograniczone funkcjonowanie galerii handlowych ma na celu zminimalizowanie ryzyka rozprzestrzeniania się koronawirusa. W komunikacji miejskiej zajęte może być jedynie co drugie siedzenie, a rząd wprowadził zakaz wychodzenia z domu. Dozwolone są jedynie wyjścia do sklepu, pracy czy apteki. Coraz więcej urzędów administracji publicznej decyduje się na albo na pracę zdalną, albo na zmniejszenie przyjmowania petentów. Sugerowane jest, aby jak najwięcej spraw załatwiać drogę elektroniczną.

Zobacz również: Koronawirus w firmie: odroczenie lub zwolnienie z danin publicznych

Profil zaufany - aby móc korzystać z zasobów e-administracji należy posiadać Profil Zaufany. Jest to zbór danych, dzięki któremu elektronicznie potwierdzimy swoją tożsamość. Można go założyć na dwa sposoby, pierwszy poprzez bankowość elektroniczną z poziomu naszego konta bankowego, a drugi wypełniając wniosek internetowy i potwierdzając go osobiście w gminie, urzędzie starostwa czy na poczcie. Z uwagi na obecną sytuację Ministerstwo Cyfryzacji rekomenduje, w miarę możliwości, pierwsze rozwiązanie. Prowadzone są również prace umożliwiające założenie Profilu Zaufanego bez konieczności potwierdzania danych osobiście. Profil zaufany jest ważny 3 lata.

Rządowa platforma e-administracji - chcąc załatwić urzędowe sprawy drogą elektroniczną najważniejszym adresem jest strona www.GOV.pl. To portal gdzie znajdują się informacje wszystkich ministerstw i wszystkie e-usługi. Pogrupowane są one w kategorie, a poruszanie się po stronie jest bardzo intuicyjne, tak aby wszyscy mogli bez problemu odnaleźć poszukiwane informacje. Korzystając z Profilu Zaufanego można zalogować się do konta na stronie. Poprzez e-administrację można między innymi:

- wysyłać pisma urzędowe,

- zgłosić urodzenia dziecka,

- wysłać wniosek o dowód osobisty,

- skorzystać z Rejestru Danych Kontaktowych,

- zameldować się na pobyt stały bądź czasowy (dłuższy niż 3 miesiące),

- uzyskać odpis aktu stanu cywilnego,

- zgłosić nabycie lub zbycie pojazdu.

Sprawdź także: Zdalna nauka w Polsce. Jakie są rozwiązania do prowadzenia zajęć online

Czym jest ePUAP?

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej to  bezpłatna platforma służąca do kontaktu z urzędami. Za jej pośrednictwem można zarówno wysłać wniosek drogą elektroniczną jak i również otrzymać odpowiedź w interesującej nas sprawie. Każda wysyłka i odbiór pisma przez ePUAP ma urzędowe poświadczenie odbioru (UPO), które jest tak samo ważne jak awizo.

Konsultacja z lekarzem - Ministerstwo Zdrowia apeluje, aby jak najczęściej kontaktować się z lekarzem za pośrednictwem internetu albo telefonu. W ten sposób można uzyskać poradę, zwolnienie, a także receptę. Wszystkie potrzebne informacje znajdziemy na rządowej stronie pacjent.gov.pl.

E-recepta  - to dokument elektroniczny, który zastąpił tradycyjne papierowe recepty. Pacjent otrzymuje ją SMS-em albo w wiadomości przesłanej na podany adres mail. Zawiera ona czterocyfrowy kod, który należy podać, wraz ze swoim numerem PESEL, w aptece. Farmaceuta może także zeskanować e-receptę z poziomu naszego telefonu. Co ważne, nie trzeba za jednym razem wykupywać wszystkich leków z e-recepty. W obecnej sytuacji NFZ apeluje o korzystanie z porad lekarskich za pośrednictwem telefonów, a lekarz może zadecydować o wypisaniu e-recepty bez konieczności wizyty pacjenta w gabinecie. 

E-administracja dla rodziców

Wnioski o  500 - plus - wniosek o świadczenie można składać drogą elektroniczną za pośrednictwem większości działających na terenie Polski banków, poprzez platformę Profilu Zaufanego (PUE), a także poprzez serwis Emp@tia. To platforma Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dedykowana osobom poszukującym pomocy państwa i pracownikom instytucji świadczących takową pomoc.

Wnioski o Kartę Dużej Rodziny -  dokumenty o przyznanie Karty Dużej Rodziny można złożyć drogą elektroniczną za pośrednictwem serwisu Emp@tia. Po zalogowaniu się na platformę przy pomocy Profilu Zaufanego należy wypełnić odpowiedni wniosek. Potrzebne będą między innymi, akty urodzenia dzieci, dowody osobiste rodziców i oświadczenia o braku pozbawienia władzy rodzicielskiej. Co ważne, w ten sposób można ubiegać się o przyznanie zarówno elektronicznej Karty Dużej Rodziny jak i jej tradycyjnego odpowiednika.

Zobacz też: Wsparcie dla szpitala. Naukowcy stworzyli aplikację organizującą pomoc dla placówek

Zakupy - praktycznie każda duża sieć marketów umożliwia zrobienie zakupów online. W swojej ofercie mają je między innymi: Carrefour, Leclerc, Tesco czy Auchan. Sam proces jest wyjątkowo prosty, wybieramy interesujące nas produkty i wkładamy do wirtualnego koszyka. Należy pamiętać, że niektóre sieci handlowe mają określoną minimalną kwotę zamówienia, dla przykładu w Auchan wynosi ona 100 złotych. Dodatkowo zapłacimy również za dostawę, która w większości sklepów oscyluje wokół kwoty 20 złotych. Epidemia koronawirusa to czas kiedy sieci handlowe pracują na zwiększonych obrotach. Niestety oblężenie jest tak duże, że na dzień dzisiejszy nie ma już praktycznie żadnej możliwości zamówienia wybranych produktów z dostawą w przeciągu kilku dni. Wiele sklepów nie ma podanych żadnych terminów dostaw, a tam gdzie takowe są trzeba czekać ponad miesiąc. W Leclercu najbliższy termin dostawy wyznaczony jest na 2 maja. Sieci handlowe w swoich komunikach informują, że starają się na bieżąco aktualizować terminy dostaw, dlatego tez warto co kilka dni sprawdzać czy sytuacja nie uległa zmianie. Tych szczęśliwców, którym udało się złożyć zamówienie, sklepy pouczają, aby w obecnej sytuacji za zakupy płacić online, a kierowca dostarczy je pod drzwi bez konieczności kontaktu z klientem.

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze