Jak szkolić pracowników

i

Autor: archiwum se.pl

Marketing etniczny – najważniejsze taktyki dotarcia do Polaków mieszkających poza krajem

2018-01-03 3:00

Polacy są najliczniejszą mniejszością narodową w Wielkiej Brytanii. Stanowią grupę ponad miliona osób, dlatego żaden reklamodawca nie może jej lekceważyć – ani polski ani brytyjski. Jako odbiorcy, wcale nie są jednak tak prostym celem, jak mogłoby się wydawać – na tę grupę nie podziałają bowiem ani klasyczne metody stosowane w Polsce, ani typowe działania kierowane do przeciętnego Brytyjczyka. Najlepiej wie to Matylda Setlak, która od prawie 12 lat prowadzi działania marketingowe, skierowane głównie do Polonii na Wyspach.

Dlaczego marketing etniczny jest tak skuteczny?
Marketing etniczny oferuje nowy strategiczny cel rozwoju. Firmy pragnące prowadzić interesy z grupami mniejszości etnicznych w danym kraju, muszą obecnie przeanalizować podstawowe przesłanki swoich planów marketingowych, aby uwzględnić rosnący pluralizm rynkowy i wieloetniczną rzeczywistość. Aby dotrzeć do danej grupy, nie wystarczy już intuicja czy nawet doświadczenie, choć naturalnie wciąż są one bardzo cenne. Konieczne jest jednak także skuteczne analizowanie Big Data. Nie ma wątpliwości, że dane odgrywają kluczową rolę w przypadku dzisiejszych kampanii skierowanych do konkretnej grupy odbiorców. Tylko one precyzyjnie odzwierciedlają wzorce zakupów i preferencje wielokulturowej populacji. Co mówią o Polakach mieszkających w Wielkiej Brytanii?

Zobacz koniecznie: Polacy za granicą: gdzie wyjeżdżają i ile zarabiają?

Młoda polska emigracja, przez prawie 14 lat, zdążyła ewoluować. To grupa, która jest świadoma swoich potrzeb i coraz bardziej wymagająca. Chce korzystać z dobrodziejstw mieszkania za granicą i stabilnego dochodu, który umożliwia życie na dobrym poziomie: podróżowanie, jadanie w restauracjach, kupowanie wysokiej jakości produktów. Polak nie jest jednak łatwym klientem. Jako konsumenci jesteśmy wybredni. Wciąż liczy się głównie cena, nie przywiązują się do konkretnej firmy czy marki - szybko zmieniamy dostawcę usług lub towarów, jeśli raz zawiedziemy się na produkcie lub jego cena przestaje być konkurencyjna. Dlatego jeżeli dana marka chce zdobyć nas jako konsumentów, musi odpowiednio dobrać taktykę działania – rzadko działa na własną rękę, o wiele prościej jest skorzystać z pomocy agencji, która ma już doświadczenie w tym obszarze.

Media, gadżety reklamowe, internet?
Właścicielka działającej na Wyspach agencji All 4 Comms, w ciągu ostatnich ośmiu lat prowadziła działania dla ponad 70 klientów, dlatego poprosiliśmy ją o podzielenie się najważniejszymi spostrzeżeniami na temat działań, jakie firmy podejmują wobec Polaków mieszkających w Wielkiej Brytanii.

Najczęstszą formą promocji okazują się być:
Sponsoringi wydarzeń etnicznych
Działania w ramach grass roots
Reklama w mediach drukowanych
Outreach
Kampanie online
Reklama zewnętrzna

– Zdecydowanie najczęściej wybieraną taktyką jest sponsoring wydarzeń specjalnych – zaznacza Matylda Setlak. – Każdego roku w Wielkiej Brytanii organizowane jest około 200 wydarzeń dla Polaków. Warto jednak zaznaczyć, że nie każde warto objąć patronatem. Z naszych doświadczeń wynika, że najlepsze rezultaty przynosi sponsoring plenerowych imprez rodzinnych, które pozwalają na interakcje z uczestnikami. Sponsoringi imprez wieczornych, koncertów i kabaretów dają dużo mniejsze możliwości zbudowania zaangażowania – dodaje.

Sprawdź również: Ile zarabia się w branży marketingowej?

Podobnie jest w przypadku dystrybucji ulotek czy gadżetów. Możliwości jest wiele – kilkaset polonijnych sklepów, szkoły polonijnie, przychodnie lekarskie, restauracje, ośrodki kulturalne, itd., ale w tym przypadku skuteczność zależy od jakości gadżetów. Należy więc dokładnie przemyśleć tego typu działania, jeżeli nie chcemy, by przygotowane materiały nie trafiły do śmieci.

– Największym rozczarowaniem najczęściej bywa jednak reklama w mediach, zwłaszcza drukowanych. Zwykle wówczas, gdy materiały przygotowywane są osobiście przez przedstawicieli biznesu, którego reklama dotyczy. Ale działania nieskuteczne są również wtedy, gdy tytuły prasowe zamieszczają reklamy produktów i usług z tych samych sektorów – czytelnicy widzieli już tego typu kreacje dziesiątki razy i są uodpornieni na taki przekaz – mówi Matylda Setlak. – Nie oznacza to, że reklama w mediach to zła strategia, wręcz przeciwnie. Powinni się nią jednak zajmować profesjonaliści.

Na koniec warto jeszcze wspomnieć o kampaniach online – zarówno w mediach lokalnych, polonijnych, jak i krajowych. Internet wykorzystywany jest obecnie zarówno do pozyskania Polaków jako konsumentów, jak i do zaangażowania ich w akcje społeczne czy polityczne – jak chociażby walka o ich głosy podczas głosowania za lub przeciwko Brexitowi. W każdym z tych przypadku możemy mówić zarówno o bardzo dużej skuteczności tego rodzaju działań jak i dużym zaangażowaniu, które generują. Co ciekawe, o taktykach dotarcia do szerokiego grona klientów, coraz częściej myślą nawet bardzo mali polscy przedsiębiorcy, którzy próbują rozwinąć własny biznes za granicą.


Źródło: www.all4comms.com

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze