Firma rejestracja w CEIDG

i

Autor: Shutterstock Dzisiaj już można założyć firmę nie wychodząc z domu, o ile zarejestrujesz ją w CEIDG przez internet. Za dwa lata będzie to jedyna możliwość. Nie będzie możliwości składania wniosków papierowych podczas rejestracji firmy w CEIDG

Masz firmę? Sprawdź, jak zawiesić opłacanie składek ZUS

2020-03-23 12:40

Koronawirus rozbija gospodarkę w skali makro i mikro. Mali przedsiębiorcy nie muszą od razu zawieszać swojej działalności, będą mogli natomiast zawiesić składki ZUS. Procedury dla firm, które chciałyby wystąpić z wnioskiem o zawieszenie składek, mają być uproszczone. Wielostronny i skomplikowany formularz zastąpi jedna kartka.

Komisja Europejska dała zielone światło na uproszczone formularze do ZUS, które chcą składać przedsiębiorcy, których biznesy upadają przez szalejącą pandemię koronawirusa. Zgodnie z nowym zarządzeniem ZUS przedsiębiorcy będą mogli skorzystać z uproszczonego wniosku o odroczenie o trzy miesiące terminu płatności składek (za marzec, kwiecień i maj) oraz zawieszenie lub wydłużenie spłaty należności w układach ratalnych. Dotychczas musieli wypełniać skomplikowany formularz, w którym trzeba było wpisywać sporo danych nawet z poprzednich lat, m.in. informacje o przychodach za trzy ostatnie lata, podać stan prywatnego majątku, określić wysokość długu.

ZOBACZ TEŻ: Poradnik dla przedsiębiorców. Jak przetrwać epidemię w Polsce?

Teraz ma to się zmienić. Gertruda Ucińska, prezeska ZUS, zapowiedziała, że procedury wkrótce zostaną uproszczone. Z chwilą uznania przez Komisję Europejską, że ulgi udzielane na podstawie specjalnej ustawy osłonowej dla przedsiębiorców nie będą stanowiły pomocy publicznej, wniosek zostanie ograniczony na jednej strony.

W związku z koronawirusem wiele urzędów ogranicza działalność stacjonarną swoich placówek. Zaleca się także obywatelom pozostawanie w domach i opuszczanie ich wyłącznie wtedy, kiedy jest to konieczne. Wniosek o zawieszeni składek do ZUS można złożyć zdanie. Umożliwia to Platforma Usług Elektronicznych. Aby zawiesić składki ZUS za pośrednictwem PUE, należy wykonać kilka kroków. Po zalogowaniu się należy wejść do zakładki Płatnik i wybrać z bocznego menu wybierz [Dokumenty i Wiadomości] – [Dokumenty robocze]. Następnie wybieramy przycisk [Utwórz dokument] – wniosek ZUS-EOP należy wybrać z listy dostępnych. Po jego wypełnieniu musi zostać jeszcze wysłany.

CZYTAJ KONIECZNIE: Koronawirus - jak nie stracić listu poleconego

Jeśli właściciel firmy otrzyma pozytywną decyzję od ZUS-u to również będzie mógł spodziewać się umowy wraz z dokumentami dotyczącymi pomocy publiczne. Zostaną one wysłane na wskazany adres e-mail lub pocztą. Następnie należy odesłać podpisane dokumenty z powrotem do ZUS-u - ale nie trzeba iść na pocztę.  Można zrobić skan dokumentów i wysłać mailem do danego oddziału ZUS. Dokumenty w wersji papierowej będzie trzeba donieść do ZUS w terminie 14 dni od zakończenia stanu epidemicznego. Warto zaznaczyć, że sytuacja jest dynamiczna. Czekamy na uchwalenie przez rząd i oficjalne wprowadzenie w życie pakietu antykryzysowego, który wciąż jest modyfikowany.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze