sms, telefon, komórka,

i

Autor: JESHOOTS-com/Pixabay.com

Szykują potężne kary dla Orange i T-Mobile

2021-08-01 18:27

UOKIK postawił zarzuty dwóm popularnym dostawcom usług internetowych. Okazuje się, że firmy telekomunikacyjne dość swobodnie traktował prywatność klientów i włączały im niechciane usługi - w tym płatne. Chodzi o operatorów Orange i Play. Za włączone bez zgody usługi firmy pobierały płatności. Dodatkowo sądy podtrzymały decyzję o ukaraniu T-Mobile, którego na podobnych praktykach przyłapano wcześniej.

UOKIK zajął się dwiema firmami telekomunikacyjnymi - Orange i Play. Operatorom postawiono zarzuty pobierania od klientów opłat za aktywację płatnych usług, bez ich wyraźnej zgody. Obu komórkowym gigantom grożą teraz akry finansowe. Według UOKIK konsultanci telefoniczni podczas rozmów informowali konsumentów jedynie o wysokości abonamentu, nie wspominali o kosztach usług dodatkowych. Jak tłumaczy UOKIK włączenie jakichkolwiek usług musi się odbyć za wyraźną i świadomą zgodą abonenta. Taką deklaracją może być wypowiedzenie prostego słowa "tak" lub "nie". Wyrażeniem zgody nie jest poinformowanie, że usługa zostanie włączona na jakiś czas za darmo i wskazanie, że konsument będzie mógł zdecydować, czy ją wyłączy. Brak dezaktywacji niechcianych usług nie może być uznany za zgodę na pobieranie płatności.

W tych sprawach Prezes Urzędu wydał już dwie decyzje, które zostały podtrzymane przez sądy, a niedawno wszczął dwa postępowania, w których postawił zarzuty przedsiębiorcom.

- Już wcześniej praktyki uruchamiania płatnych usług telekomunikacyjnych bez świadomej zgody konsumenta kończyły się karami nakładanymi przez Prezesa UOKiK na przedsiębiorców, utrzymywanymi następnie przez sądy – podkreśla Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

W przypadku Orange Polska chodzi o następujące usługi:

  • „Halo granie”,
  • „Cyber tarcza”,
  • „Nawigacja Orange”,
  • „Orange Smart Care”,
  • „Gdzie jest dziecko”,
  • „Bezpieczny internet”
  • „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych”.

W przypadku P4 chodzi o:

  • „Muzyka na czekanie”,
  • „Ochrona internetu”,
  • „Play NOW usługi dodatkowe TV”,
  • „Pakiet 50 min” oraz „50 sms/mms do wszystkich”,
  • „Bezpieczny internet”,
  • „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „
  • "Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”,
  • „100/200 minut do innych sieci komórkowych”.

- Z kolei w maju br. Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie Polkomtelu, przyznając Prezesowi Urzędu rację zarówno co do praktyki, jak i co do wysokości nałożonej kary w wysokości prawie 40 mln zł. Prezes UOKiK uznał za praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów pobieranie przez Polkomtel opłat za aktywowane usługi pomimo nieuzyskania wyraźnej zgody konsumenta. Chodziło o np.: „Czasoumilacz”, „Ochrona Internetu”, „Gdzie Jest Bliski”, „Bezpieczny Internet” - pisze UOKIK.

E-Polska. Debata: Innowacyjność kluczem do sukcesu

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze