Jak Polacy kupują pieczywo?
Jak zaznacza "Rz", szeroko rozumianą kategorię pieczywa (oprócz chleba czy bułek obejmującą także pieczywo chrupkie czy do hot-dogów) w 2024 r. choć raz kupiło 99,9 proc. polskich gospodarstw domowych. Tak wynika z danych YouGov CP Poland, które "Rz" poznała pierwsza. Wskazano także, że każde gospodarstwo kupiło coś z tej kategorii ponad 119 razy i wydało na ten cel średnio ponad 890 zł.
"Spośród analizowanych segmentów największą popularnością cieszył się chleb i bułki, zakupów takich produktów dokonało ponad 99,6 proc. nabywców. W dalszej kolejności chleb chrupki z ponad 63 proc. oraz chleb tostowy, który kupiło 60 proc." – powiedział dziennikowi Grzegorz Mech z YouGov CP Poland.
"W ujęciu ilościowym absolutnym liderem jest chleb i bułki, ten segment stanowi bez mała 95 proc. zakupów. Chleb tostowy zajmuje drugą pozycję, z udziałami na poziomie 4 proc., a udziały chleba chrupkiego i pieczywa do hot-dogów oraz hamburgerów są poniżej 1 proc." – wyjaśnił Mech.
"Rz" zwróciła uwagę, że "rynek pieczywa w ostatnich latach zmienia się, panuje wręcz moda na ograniczanie spożycia pieczywa, choć na razie w danych rynkowych mocno tego nie widać". W artykule wskazano także, że "pieczywo to często kupowana kategoria, ale jednocześnie najczęściej wyrzucana".
Rekordowe wyniki Polski w kwestii eksportu żywności
Wartość eksportu produktów rolno-spożywczych z Polski wyniosła w 2024 r. 53,5 mld euro (231 mld zł) i była wyższa o 2,7 proc. wobec 2023 r. - poinformował resort rolnictwa. Dodał, że ub.r. był kolejnym, w którym został pobity rekord wpływów z eksportu.
Ministerstwo Rolnictwa przekazało również, że ubiegły rok był kolejnym, w którym eksport rolno-spożywczy zwiększył udział w wartości całego polskiego eksportu - do 15,3 proc. z 14,8 proc. w 2023 r. Jednocześnie o 6,7 proc. wzrósł import towarów rolno-spożywczych do Polski, a jego wartość osiągnęła 35,6 mld euro, czyli 153,8 mld zł.
