portfel dług

i

Autor: flickr/Marco Verch

Niezwykła moneta wchodzi do obiegu! Masz w portfelu „Bramę Żuraw w Gdańsku? [ZDJĘCIA]

2021-05-21 9:26

Narodowy Bank Polski wprowadził do obiegu monetę okolicznościową z serii „Odkryj Polskę” – „Brama Żuraw w Gdańsku”. Narodowy Bank Polski emisję serii „Odkryj Polskę” rozpoczął w 2014 r. Ma ona przybliżać miejsca i zdarzenia ważne dla naszego kraju. Monety emitowane w tej serii mają parametry techniczne standardowych monet obiegowych o nominale 5 zł. Moneta „Brama Żuraw w Gdańsku” jest trzynastym tematem w serii.

Nowa polska moneta

Narodowy Bank Polski wprowadził do obiegu monetę okolicznościową z serii „Odkryj Polskę” – „Brama Żuraw w Gdańsku”. Rewers monety przedstawia Bramę Żuraw widoczną z prawego brzegu rzeki Motławy oraz herb Gdańska w postaci dwóch krzyży i korony. Okolicznościowa pięciozłotowa moneta w standardzie obiegowym została wyemitowana w nakładzie do 1 miliona sztuk. Monetę można zamienić według wartości nominalnej w Oddziałach Okręgowych NBP.

ZOBACZ: Wirtualna waluta zastąpi złotówkę? Coraz więcej państw rozważa zrezygnowanie z gotówki

- Gdańsk od początku swego istnienia rozwijał się gospodarczo dzięki morskiej i rzecznej wymianie handlowej. […] Dokumenty archiwalne potwierdzają istnienie w 1363 r. w ciągu wschodnich murów miejskich umocnionej drewnianej bramy, która spłonęła w 1442 r. W 1444 r. zbudowano w tym samym miejscu murowaną budowlę w stylu flamandzkim, pełniącą funkcję dźwigu portowego. Nazwa tej bramy pochodzi od blaszanego wiatrowskazu w kształcie żurawia, umieszczonego na jej szczycie. […] - czytamy w folderze emisyjnym.

Carskie monety w portfelu kierowcy

W XVIII w. Żuraw przestał pełnić funkcję dźwigu portowego, ale był jeszcze wykorzystywany do stawiania masztów na statkach wiślanych ruszających w powrotny rejs w górę Wisły. Potem służył do wynurzania ruf statków z napędem mechanicznym oraz do remontów śrub i sterów okrętowych. W XIX w. gdański port intensywnie rozbudowywał się w nowym miejscu i Żuraw przestał być potrzebny. Podczas działań wojennych w 1945 r. spłonęła drewniana konstrukcja Żurawia, a ceglane baszty uległy zniszczeniu w 40 proc. Mury bramy odbudowano w latach 1957–1959, a drewnianą konstrukcję dźwigu zrekonstruowano w latach 1963–1965. Od 1977 r. zabytek jest oddziałem Narodowego Muzeum Morskiego w Gdańsku. Gdański Żuraw jest największym i najstarszym z zachowanych dźwigów portowych średniowiecznej Europy – przybliża historię obiektu ks. prof. dr hab. Wojciech Zawadzki.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze