W trakcie pierwszego czytania w Sejmie projektu ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy Ordynacja Podatkowa przedstawiciele partii rządzącej zadeklarowali, że podczas prac w Komisji Finansów Publicznych przywrócą pięcioprocentową stawkę dla napojów owocowych z 20 proc. zawartością soku owocowego. O taką decyzje apelowały wcześniej organizacje zrzeszające firmy, sadowników i rolników.
ZOBACZ TEŻ: Drożyzna zalewa Polskę! Warzywa kosztują już prawie 30 proc. więcej niż rok temu!
Plany podwyższenia podatku na popularne produkty wzbudziły olbrzymie obawy w szerokiej grupie konsumentów. Badania sondażowe „Stawki podatkowe w opinii Polaków” przygotowany przez ogólnopolski panel badawczy Ariadna na zlecenie „Super Expressu” pokazują, że aż 65 proc. Polaków negatywnie podchodzi do pierwotnych planów polskiego rządu dotyczących podniesienia niektórych stawek VAT. Aż 40 proc. respondentów pomysł ten ocenia zdecydowanie negatywnie, a 25 proc. raczej negatywnie. Tym samym polscy konsumenci dali jasny sygnał rządzącym, że nie chcą podwyżek. Jedynie 12 proc. respondentów ocenia plany władz pozytywnie (9 proc. raczej pozytywnie, 3 proc. zdecydowanie pozytywnie), a aż 23 proc. twierdzi, że trudno powiedzieć.
Wysokość stawki VAT na napoje owocowe
Początkowo rządzący chcieli, by tylko soki korzystały z 5 proc. stawki VAT, a nektary i napoje były opodatkowane 23 proc. stawką. Przedstawiciele branży zgodnie twierdzą, że podniesienie stawki VAT na napoje z wysoką zawartością soku z 5 proc. do 23 proc. odbiłoby się negatywnie na polskich sadownikach, polskich firmach i konsumentach. Jaką zatem stawkę VAT proponują Polacy? Sondaż „Super Expressu” pokazuje, że 64 proc. badanych obywateli jest zdania aby pozostać przy 5 proc. opodatkowaniu napojów owocowych. Z kolei 16 proc. respondentów proponuje 8% stawkę VAT. Jedynie 3 proc. ankietowanych uważa, że napoje owocowe z 20 proc. zawartością soku owocowego powinny być obłożone stawką na poziomie 23 proc. 17 proc. badanych stwierdziło, że trudno powiedzieć.
Polacy chętnie kupują napoje
Ministerstwo Finansów swoją propozycję podwyższenia opodatkowania na napoje owocowe argumentowało tym, że Polacy zaczną chętniej sięgać po naturalne, 100 proc. soki owocowe. Nie zgadzali się z tym jednak producenci, według których podwyżka spowoduje ograniczenie spożycia napojów i zastąpienie ich tańszymi napojami gazowanymi. Nie wiemy jak będzie, ale wiemy jakie jest obecnie zainteresowanie spożywaniem napojów owocowych z wysoką zawartością soku z owoców. Wyniki sondażu „Super Expressu” wskazują, że po wspomniane napoje aż 41 proc. badanych sięga przynajmniej raz w tygodniu (w tym 18 proc. konsumentów kupuje je nawet 2-3 razy w ciągu tygodnia). 33 proc. respondentów napoje owocowe kupuje raz w miesiącu ( w tym 23 proc. Polaków – 2-3 razy w ciągu miesiąca). Rzadziej, niż raz w miesiącu po napoje z wysoką zawartością soku sięga 13 proc. ankietowanych. Taki sam jest odsetek osób, które w ogóle nie zaopatrują się w taki produkt.
SPRAWDŹ KONIECZNIE: Polacy sadownicy stracą na podwyżce podatku VAT! Eksperci Fundacji FAPA ostrzegają
Napoje owocowe znacznie smaczniejsze od gazowanych
Co na temat napojów owocowych uważają Polacy? Nasze wyniki są jednoznaczne. 87 proc. badanych zgadza się, że napoje owocowe z wysoką zawartością soku z owoców są znacznie lepsze od napojów gazowanych. Z tym stwierdzeniem nie zgadza się jedynie 7 proc. ankietowanych. Z kolei 70 proc. respondentów wskazało, że sięga po te produkty dbając o właściwą dietę. Czy napoje owocowe to produkty podstawowe codziennego użytku? Według sondażu uważa tak aż 64 proc. ankietowanych, 28 proc. ma odmienne zdanie. Badanie pokazało także, że napoje owocowe obecnie nie są postrzegane jako produkty luksusowe na wyjątkowe okazje. Z tym stwierdzeniem zgadza się jedynie 36 proc. osób, natomiast 57 proc. wskazało przeciwną odpowiedź.
Nota metodologiczna:
Badanie na panelu Ariadna. Próba ogólnopolska licząca N=1050 osób w wieku od 18 lat wzwyż. Struktura próby dobrana wg reprezentacji w populacji dla płci, wieku i wielkości miejscowości zamieszkania. Metoda: CAWI. Termin realizacji: 28 czerwca – 1 lipca 2019 roku.