W zachodniej Europie ze względu na złe warunki pogodowe - silne wiatry i opady śniegu - zamknięto dziesiątki szkół, ludzie zostali pozbawieni dostępu do prądu oraz odwołano kilkaset lotów. Tylko linia lotnicza KLM anulowała 220 swoich kursów. Wichura nadciągnęła także nad Polskę w nocy z czwartku na piątek. Obecnie trwa usuwanie szkód oraz procedura pomocy osobom, które zostały poszkodowane oraz pozostają bez dostępu do prądu.
W związku z trudnymi warunkami atmosferycznymi część lotów mogło zostać odwołanych. Czy slny wiatr i zamieć śnieżna to powód, aby pasażerowie dostali odszkodowanie za opóźniony lub odwołany lot? Wyjaśniamy.
Sprawdź także: Polacy są nieświadomi swoich praw. 113 tys. osobom należy się odszkodowanie za lot
Złe warunki pogodowe a odszkodowanie lotnicze
Jak przypomina Natalia Gębska, ekspert z firmy AirHelp, na mocy panującego w Unii Europejskiej rozporządzenia (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 11 lutego 2004 r. linie lotnicze nie ponoszą odpowiedzialności za zakłócone loty, które nastąpiły w wyniku złych warunków pogodowych. Takie sytuacje są bowiem uznawane są za okoliczności nadzwyczajne, na które przewoźnik nie ma wpływu i nie może im przeciwdziałać. Tym samym, w przypadku odwołanego lub opóźnionego kursu nie jest on zobowiązany do wypłaty pasażerom odszkodowania.
Jednakże linia lotnicza ma obowiązek zaoferować swoim klientom opiekę na lotnisku, w tym: posiłek i napoje, zakwaterowanie oraz transport do niego (jeżeli jest to konieczne), a także dwie rozmowy telefoniczne oraz dostęp do skrzynki e-maili.
Polecamy: Odszkodowanie za lot utrudnione. Co się zmieni?
Podróżni, których loty zostały zakłócone z powodu złych warunków pogodowych, panujących obecnie w zachodniej Europie, będą mogli skorzystać z tego prawa, jeżeli czas przybycia do miejsca przeznaczenia opóźni się o minimum trzy godziny.