Orlen Oil liderem w Uzbekistanie: Oleje Lotos podbijają Azję Środkową

2025-06-16 9:37

Orlen Oil, spółka należąca do PKN Orlen, odnosi sukcesy na rynku uzbeckim. Oleje Lotos są obecne w Uzbekistanie już od 16 lat, a reklamy produktów można spotkać w wielu warsztatach samochodowych. Podczas targów towarzyszących forum w Taszkencie swoje stoisko miał uzbecki dystrybutor produktów Orlen Oil. Arkadiusz Trela podkreślił, że marka Lotos ma kilkunastoprocentowy udział w uzbeckim rynku olejów i plasuje się w piątce największych graczy.

Orlen Oil

i

Autor: Orlen / materiały prasowe (2)

"Oleje Lotos obecne są na rynku uzbeckim już 16 lat i w wielu warsztatach samochodowych można tam zobaczyć reklamy naszych produktów, a także kupić produkowany w Polsce olej. Gama oferowanych przez Orlen Oil produktów jest bardzo szeroka, bo oprócz olejów silnikowych do samochodów osobowych i ciężarowych sprzedajemy tu również oleje przekładniowe, hydrauliczne, a także specjalistyczne produkty przeznaczone do zastosowania w przemyśle, np. turbinach wykorzystywanych w energetyce" - powiedział Arkadiusz Trela podczas IV Międzynarodowego Forum Inwestycyjnego w Taszkencie.

Lotos z kilkunastoprocentowym udziałem w rynku

Podczas targów towarzyszących forum w Taszkencie swoje stoisko miał uzbecki dystrybutor produktów Orlen Oil. Arkadiusz Trela podkreślił, że marka Lotos ma kilkunastoprocentowy udział w uzbeckim rynku olejów i plasuje się w piątce największych graczy.

"Marka Lotos ma kilkunastoprocentowy udział w uzbeckim rynku olejów i plasuje się w piątce największych graczy. To pokazuje, że uzbecki rynek ma wielki potencjał, a polskie firmy mogą na nim odnosić sukcesy, i to w warunkach ostrej konkurencji, jaka panuje w branży olejowej" - zauważył prezes Orlen Oil.

Strategiczny rynek Azji Środkowej

Prezes Orlen Oil uważa, że rynki Azji Środkowej są bardzo otwarte na współpracę z podmiotami europejskimi, w tym z Polski, i należy je uznać za strategiczne. Podkreślił również specyfikę tych rynków, wskazując na znaczenie dobrych relacji i zaufania w biznesie.

Trela zwrócił również uwagę na specyfikę tych rynków, wskazując przykład Uzbekistanu. "Podstawą biznesu w tym kraju są dobre wzajemne relacje i zaufanie. Nasz uzbecki partner jest bardzo lojalny i mimo prób wejścia w nasze miejsce konkurencji, która oferowała mu możliwość uzyskania wyższej marży, pozostał z nami. Na taką samą lojalność może liczyć z naszej strony. Krótko mówiąc, udało nam się zbudować zdrową współpracę przynoszącą korzyści obydwu partnerom" - zaznaczył.

Lojalność i jakość kluczem do sukcesu

Arkadiusz Trela zauważył, że taki model partnerstwa jest coraz rzadziej spotykany w świecie biznesu, gdzie prymat mają tabele w arkuszach kalkulacyjnych. Podkreślił, że uzbecki dystrybutor może być pewien, że w opakowaniach z logo Lotosu zawsze otrzyma produkt najwyższej jakości i gwarancję jego niezakłóconej dostępności.

"Orlen Oil jest na międzynarodowych rynkach postrzegany jako bardzo stabilny producent, który dostarcza swoje wyroby bez żadnych opóźnień, niezależnie od sytuacji globalnej. W ciągu 16 lat naszej obecności w Uzbekistanie nigdy też nie mieliśmy reklamacji" - powiedział.

Orlen Oil widzi możliwość dalszego wzrostu sprzedaży swoich produktów na rynku uzbeckim. Firma prowadzi rozmowy z partnerami o tym, jak zwiększyć udziały w rynku.

"Prowadzimy z naszymi partnerami rozmowy o tym, jak nasze udziały zwiększyć. Uważamy, że w przyszłości możemy podwoić, a nawet potroić sprzedaż w tym kraju" - dodał Arkadiusz Trela.

Konkurencja na rynku uzbeckim

Prezes Orlen Oil zaznaczył, że konkurencja w branży olejowej w Uzbekistanie jest bardzo ostra. Poza międzynarodowymi graczami, na rynku obecni są również lokalni blenderzy oferujący produkty pod własnymi markami, a także dostawcy azjatyccy, w tym chińscy, którzy są bezkonkurencyjni cenowo.

"Nie ścigamy się na ceny, bo nie mielibyśmy szans, zwłaszcza że chińscy producenci potrafią zalać rynek produktami sprzedawanymi poniżej kosztów. My budujemy wizerunek produktu premium - wysokojakościowego, bezpiecznego dla silnika" - podkreślił Trela.

Nowoczesna rafineria w Trzebini

Arkadiusz Trela dodał, że należąca do Orlen Oil rafineria w Trzebini jest najnowocześniejszym zakładem produkcji olejów w Europie Centralnej i Wschodniej i jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie w całej Europie.

"Dysponujemy rozwiązaniami, których wielu konkurentów nam zazdrości" - stwierdził.

Według danych przedstawionych przez uzbeckie ministerstwo inwestycji, sektor motoryzacyjny Uzbekistanu jest jedną z najprężniejszych branż w kraju i generuje 5,5 mld dolarów przychodów rocznie. W Uzbekistanie produkowane są samochody osobowe, w tym pojazdy elektryczne i hybrydowe, a także autobusy, ciężarówki i maszyny rolnicze. Od 2018 roku eksport pojazdów osobowych i użytkowych z Uzbekistanu wzrósł ponad dziesięciokrotnie.

Super Biznes SE Google News
WIELKI QUIZ. Waloryzacja, inflacja, monopol. Ekonomiczny quiz, który sprawdzi, czy jesteś bogaty w wiedzę!
Pytanie 1 z 15
Co to jest PKB?
QUIZ PRL. Waloryzacja, inflacja, deflacja. Ekonomiczny quiz, który sprawdzi, czy jesteś bogaty w wiedzę!

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki