Orlen przejmuje stacje paliw w Austrii. Daniel Obajtek: rośnie rozpoznawalność polskiej gospodarki
Orlen przejmując stację w Austrii zrealizował już 98 proc. strategicznych założeń dotyczących stacji w regionie, zaplanowanych do 2030 roku. Zapytaliśmy Daniela Obajtka, czy w związku z bliskim osiągnięciem celu przed wyznaczonym terminem spodziewany jest "ponad 100 proc. normy".
- - Przejęliśmy sieć stacji na przełomie roku, co oznacza, że będziemy trzecim największym detalistą w Austrii. Daje nam to ok. 11-12 proc. tamtejszego rynku. Przejęliśmy także część rynku hurtowego. Austria to siódmy kraj, w którym prowadzimy sprzedaż detaliczną. Wcześniej były m.in. Węgry i Słowacja, ważne także z punktu widzenia naszych aktywów, mamy bowiem tutaj rafinerię i uzyskując marże rafineryjną przekładamy ją na hurtową i detaliczną. Nie chodzi tylko o sprzedaż paliwową ale i pozapaliwową. Mocno inwestujemy w stacje. W naszej strategii założyliśmy posiadanie 3500 stacji w Europie Centralnej do końca 2030 roku. Jak widać, znacząco wyprzedziliśmy działania, bo już posiadamy 3439 stacji. I w tym roku osiągniemy nasz cel, dojdziemy do 3500 stacji, bo rozwijamy się nie tylko przez zakupy innych sieci ale również organicznie budujemy stacje. Otwieramy ok. 30 nowych stacji rocznie nie tylko w Polsce, ale w całym regionie, w którym działamy. To pokazuje siłę naszego multienergetycznego koncernu, opartego o wiele filarów. Prowadzimy procesy akwizycyjne, które gwarantują dobrą stopę zwrotu. Rośnie nasza siła, rośnie też rozpoznawalność polskiej gospodarki. Mamy jedne z najnowocześniejszych stacji w Europie. W ciągu ostatnich 8 lat wydaliśmy ok. 9 mld zł na modernizację i zakup stacji. W Polsce zmodernizowaliśmy 61 proc. stacji. Nowoczesne stacje, to nie tylko paliwo, ale też ładowarki elektryczne, usługi kurierskie, czy usługi gastronomiczne - Stop Cafe.
Austriackie stacje mają przejść również rebranding z Turmol, na Orlen Austria. Daniel Obajtek podkreśla, że Orlen ma jedne z najnowszych stacji w Europie, w ciągu 8 lat wydano ok. 9 mld zł na modernizację i zakup stacji (w Polsce zmodernizowano 61 proc. stacji). Dotyczy to nie tylko podstawowego unowocześnienia, ale także wprowadzenia dodatkowych usług jak ładowarki elektryczne (na 1500 stacjach), usługi kurierskie, czy Stop Cafe.
Daniel Obajtek o przyszłości stacji paliw
Ponad połowa z przejętych w Austrii stacji ma możliwość płatności bezgotówkowej, zapytaliśmy więc, czy jest to kierunek, w którym dalej będzie rozwijały się stacje paliw się Orlen.
- Uważam, że tak, ale to nie zależy tylko od jednego czynnika. Część stacji zawsze będzie obsługowa, ze względu na format, gastronomię, sklep, a część stacji - tam gdzie tylko i wyłącznie tankuje się paliwa, lub w ograniczonej ilości korzysta się ze sklepu, może być bezobsługowa.- mówił prezes Orlenu.
Daniel Obajtek wspominał także o zmianie dotyczącej tradycyjnych paliw i aut elektrycznych, jego zdaniem nie nastąpi to tak szybko, jak wiele osób przewiduje. Niemniej Orlen jako duży koncern przygotowuje się na to, aby nie być w tyle względem konkurencji.
- To odejście nie będzie tak szybkie, jak wszyscy zwiastują, odejście nastąpi później, ale trzeba się do niego przygotowywać. Już budujemy ładowarki elektryczne, już budujemy stacje wodorowe. Przygotowujemy się do zmian ale na pewno nie będziemy wyprzedzać trendów. - powiedział Daniel Obajtek.
Polecany artykuł: