Wyprzedaże w Polsce

i

Autor: pexels.com

Oszustwa na letnie wyprzedaże. Tak naciągają nas na promocje

2021-07-24 5:11

Wakacyjne wyprzedaże trwają w najlepsze. Sklepy kuszą promocjami, gdzie rabaty sięgają nawet 80 proc. To jednak też świetna okazja, by naciągnąć klientów. Nieuczciwych promocji nie brakuje. Dlatego też Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przypomina, jak uniknąć oszustw podczas letnich wyprzedaży.

Trwa szał letnich zakupów. Wyprzedaże, promocje, rabaty. Każdy sklep oferuje nam zniżki. Jak nie skorzystać, skoro przeceny to nawet 80 proc. podstawowej ceny? Skorzystać chcą jednak też oszuści. Na naszej miłości do wyprzedaży korzystają naciągacze, którzy liczą na łatwy zysk. Wadliwy towar, podnoszenie ceny i jej "promocyjne" obniżanie to jedne ze sposobów, w jaki oszukują nas nieuczciwi sprzedawcy.

- Najczęstsze nieprawidłowości z jakimi spotyka się UOKiK w kontekście sezonowych wyprzedaży to anulowanie zamówień, wprowadzanie w błąd co do warunków wyprzedaży oraz tworzenie pozorów atrakcyjności promocji, podczas gdy cena jest taka sama lub nawet wyższa niż w czasie regularnych zakupów. Przygotowywane zmiany prawne implementujące tzw. dyrektywę omnibus mają wyeliminować sytuacje, w których sprzedawcy sztucznie zawyżają ceny towarów czy usług tuż przed zastosowaniem obniżek, aby później zachęcać nas do zakupów rzekomo wysokim rabatem – tłumaczy Prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Dlatego też powstał projekt ustawy, dzięki któremu sprzedawca będzie musiał nas poinformować o prawdziwej cenie produktu przed wprowadzeniem promocji. Co ciekawe, zasada ta ma dotyczyć nie tylko towarów, ale i usług.

- Rozwiązanie, które znalazło się w projekcie ustawy zakłada, że przedsiębiorca ma obowiązek informowania konsumentów o najniższej cenie danego produktu z ostatnich 30 dni. Nie będzie mógł być wtedy wykorzystywany mechanizm sztucznego podnoszenia cen na tydzień czy dwa tygodnie przed wyprzedażami po to, aby później chwalić się obniżkami cen, zaś konsument będzie wiedział, jaka jest rzeczywista skala obniżki – wyjaśnia Prezes UOKiK.

Sonda
Czy uważasz, że w Polsce można przeżyć za minimalną krajową emeryturę?

Urząd przypomina o zasadach, jakich powinniśmy przestrzegać, by nie dać się "złowić" na nieuczciwe wyprzedaże:

  1. Często trafiamy na informacje typu „ubrania przecenione nie podlegają reklamacji”. Sprzedawcy, którzy stosują tego typu sformułowania, łamią prawo.
  2. Pamiętajmy, że rzecz kupioną na wyprzedaży można reklamować, ale już jej zwrot zależy tylko od dobrej woli sprzedawcy.
  3. Reklamację składamy u sprzedawcy - najlepiej na piśmie. Gdy do produktu dołączona jest gwarancja, wtedy możemy zgłosić reklamację gwarantowi (najczęściej jest to producent lub dystrybutor towaru). Prawo wyboru między obiema możliwościami należy do nas.
  4. Pamiętajmy, że jeśli powodem obniżenia ceny jest wada towaru, o której wiedzieliśmy podczas zakupu, nie możemy jej reklamować u sprzedawcy. Wszystkie inne wady – tak.
  5. Zanim zdecydujemy się na skorzystanie z oferty promocyjnej, sprawdźmy, czy rzeczywiście jest ona dla nas najkorzystniejsza. Może się bowiem okazać, że ten sam towar w innym sklepie kosztuje mniej.
Recykling dewocjonaliów

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze