FSO opublikowało listę modeli, które nie mogą jeździć na paliwie E10
Gdy zapowiedziano, że w 2024 roku benzyna 95 E5 zostanie zastąpiona na stacjach przez paliwo E10. W związku z tym producenci masowo publikowali listy modeli pojazdów, które mogą mieć problemy z pracą na nowym typie paliwa. Takowych list nie publikowali rzecz jasna nieistniejący producenci aut, jednak w styczniu 2024 roku Fabryka Samochodów Osobowych zaskoczyła i opublikowała listę dotyczącą ich modeli i kompatybilności z paliwem o 10-procentowej zawartości etanolu.
- FSO Fiat 125p produkowany w latach 1973-1991 – silniki nie są przystosowane.
- FSO (Daewoo-FSO) Polonez (w tym Polonez Truck) produkowany w latach 1978-2002 – silniki nie są przystosowane.
- FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Lanos produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1997-2008 – silniki nie są przystosowane.
- FSO (Daewoo-FSO, Daewoo) Matiz produkowany i montowany w systemie SKD w latach 1998-2007 – silniki nie są przystosowane.
- Daewoo-FSO (Daewoo) Nubira produkowana i montowana w systemie SKD w latach 1997-2002 – silniki nie są przystosowane.
- Chevrolet Aveo produkowany w latach 2007-2011, homologowany i sprzedawany przez GM DAT – brak informacji.
- Daewoo Tico montowany w systemie SKD w latach 1996-2001 – silniki nie są przystosowane.Daewoo Espero montowany w systemie SKD w latach 1996-1999 –silniki nie są przystosowane.
- Daewoo Tacuma montowana w systemie SKD w latach 2000-2001 – silniki nie są przystosowane.
- Daewoo Leganza montowana w systemie SKD w latach 1997-2000 – silniki nie są przystosowane.
Najbardziej zaskakuje fakt, że FSO nie posiada informacji na temat Chevroleta Aveo, również produkowanego w fabryce na Żeraniu. Na liście zabrakło również dwóch modeli, które również były produkowane na Żeraniu - Warszawy (w latach 1951-1973) i Syreny (1957-1972, później produkcja została przeniesiona do FSM w Bielsku-Białej).
Oczywiście większość aut, które zjeżdżały w to dzisiaj samochody kolekcjonerskie i zabytkowe, głównie na ulicach można spotkać jeszcze auta Daewoo (ale i tych jest coraz mniej). Ponadto posiadacze starszych modeli FSO (Warszaw, Syren, Fiatów 125p i starszych Polonezów) mieli problem z tankowanie w okolicach 2005 roku, gdyż silniki produkowane na Żeraniu nie były fabrycznie dostosowane do benzyny bezołowiowej.
Polecany artykuł: