Ziemniak jest utożsamiany z Polską jak mało które (może poza cebulą) warzywo. Wokół niego narosło wiele mitów – a to, że szkodzi, a to że tuczy… Dlatego też Polacy zaczęli eliminować go z diety. Zmiany tej sytuacji chce Polski Związek Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych, który zwrócił się do Funduszu Promocji Owoców i Warzyw o sfinansowanie kampanii zachęcającej Polaków do konsumpcji ziemniaków. Ma ona za zadanie prezentować „walory odżywcze i smakowe ziemniaków” wraz z „ciekawymi pomysłami na ich przygotowanie”.
ZOBACZ TEŻ: Przez pogodę owoce i warzywa będą dużo droższe
Jak wynika z planu finansowego na 2017 r. zamieszczonego na stronie Agencji Rynku Rolnego, koszt tej kampanii to dokładnie 153 528 zł. Na co poszły te pieniądze? Na początek przeprowadzono badania, które pomagają w stwierdzeniu, czy... Polacy mówią „ziemniaki” czy „kartofle”:
Według badania aż 80 proc. Polaków lubi ziemniaki. Nazwa ta jest też używana zdecydowanie częściej – smaczne warzywo „kartoflem” nazywa tylko 12 proc. badanych. Jaka podaje portalspozywczy.pl, „11 proc. stosuje te określenia zamiennie, a jedynie ok. 2 proc. społeczeństwa nazywa ziemniaki „pyrami” lub „pyrkami”. Najwięcej sympatyków „ziemniaków” można spotkać w woj. świętokrzyskim – 100 proc., woj. zachodnio-pomorskim (91 proc.) oraz woj. małopolskim (87 proc.). Termin „kartofle” najczęściej usłyszymy w woj. lubuskim (22 proc.) i lubelskim (21 proc.) oraz na wsi (12 proc.)”. Co ciekawe, nie ma informacji, by ktokolwiek z ankietowanych posługiwał się określeniem „grule”!
ZOBACZ TEŻ: Tak karmią w polskich szpitalach. Nie uwierzysz w to, co zobaczysz na zdjęciach! [GALERIA]
- Bez względu na to, czy wolisz ziemniaki, kartofle, pyry czy grule, pokażemy, że warto je smakować i jeść – mówi Marian Sikora, Prezes Polskiego Związku Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych, cytowany przez portalspozywczy.pl. Czy taka kampania zachęci was do jedzenia ziemniaków? Uważacie, że warto było wydać na nią 150 tys. zł?
AKTUALIZACJA: Po publikacji tekstu odezwał się do nas Marian Sikora, prezes Polskiego Związku Producentów Ziemniaków i Nasion Rolniczych. Jak uściślił, „w budżecie, jaki został przyznany kampanii „Ziemniaki czy kartofle? Wybierz, smakuj i jedz” znajduje się kilka działań, które są/będą realizowane w ramach kampanii jak np. stworzenie strony internetowej, fanpage’a, wspomniany już sondaż na grupie ponad 1 tys. Polaków, warsztaty dla konsumentów w wybranych miastach Polski, a także współpraca z ekspertem ds. żywienia oraz influencami, którzy zachęcą Polaków do spożywania ziemniaków poprzez swoje ciekawe pomysły na przepisy z wykorzystaniem tych lokalnych produktów.”
Źródła: portalspozywczy.pl, arr.gov.pl