Pieniądze przysługują osobom, które po 1981 roku wpłaciły na rachunek PKO przedpłaty w systemie sprzedaży aut z polskich fabryk. Rząd PRL próbował w ten sposób łatać budżet, ale liczba chętnych znacznie przerosła możliwości produkcyjne. Podczas gdy w kolejce po samochody FSO ustawiło się 1,5 mln ludzi, co roku powstawało zaledwie 600 tys. maszyn.
Sprzedaż pojazdów odbywała się w latach 1982-1985. Nie wszyscy je dostali. Tuż po przemianach ustrojowych państwo zalegało z autami dla 342 tys. osób. W 1996 roku uchwalono ustawę rekompensaty (zwrot kosztów + odsetki) i… nadal poszukiwani są właściciele talonów na samochód, ponieważ w ustawie nie nie określono granicznej daty. Do tej pory 263 osoby nie zgłosiły się ani po samochód, ani po zwrot pieniędzy
Pieniądze, które można otrzymać są duże. Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Finansów z 12 czerwca 2018 r. w sprawie określenia wysokości kwot rekompensat, z dniem 1 lipca 2018 r. kwoty rekompensat wypłacanych w III kwartale 2018 r. wynoszą:
· 12 974 zł jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki Fiat 126p,
· 18 383 zł jeżeli przedpłata została wniesiona na samochód marki FSO 1500.
- W celu wypłaty środków posiadacz rachunku powinien zgłosić się do placówki PKO Banku Polskiego – mówi Grzegorz Culepa z PKO BP. Potrzebne będą też konkretne dokumenty sprzed 40 lat. Aby złożyć wniosek o rekompensatę musisz mieć oryginał ”potwierdzenia przyjęcia przedpłaty”, dowody wpłat oraz dowód osobisty. - W przypadku rachunków przedpłat samochodowych, których właściciele zmarli wypłata środków następuje po przeprowadzeniu postępowania spadkowego – dodaje Culepa.