PKO BP, bank, PKO

i

Autor: "Super Express" Placówka PKO BP. Fot. PKO Bank Polski

PKO Bank Polski chwali się wynikami za III kwartał. 902 mln zł zysku netto

2017-11-13 16:44

Grupa Kapitałowa PKO Banku Polskiego podała w poniedziałek, że w III kwartale 2017 roku wypracowała 902 mln zł zysku netto, co stanowi o 5,3 proc. więcej niż w poprzednim kwartale. To jednocześnie najlepszy wynik w polskim sektorze bankowym.

PKO Bank Polski ma powody do zadowolenia. W ciągu trzech kwartałów 2017 roku bank osiągnął wysoką dynamikę w najważniejszych kategoriach przychodów. W III kwartale 2017 roku PKO Bank Polski wypracował najwyższy zysk netto w sektorze bankowym, który wyniósł 902 mln zł i był o 5,3 proc. wyższy niż w poprzednim kwartale. Przyczynił się do tego wyraźny wzrost wyniku na działalności biznesowej, który w ciągu trzech kwartałów 2017 roku wyniósł 9,3 mld zł, co stanowiło skok o 4,7 proc. rok do roku, dzięki bardzo silnej poprawie wyniku odsetkowego (wzrost o 10,9 proc. rok do roku do poziomu 6,4 mld zł) oraz poprawa wyniku prowizyjnego (wzrost o 11,1 proc. rok do roku do poziomu 2,2 mld zł).

Przeczytaj także: Kantory oszukują klientów? Różnice w cenach są ogromne nawet w jednym mieście

Piotr Mazur, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego stwierdził na konferencji prasowej, że „ten wynik to powód do dumy": - Depozyty, wolumeny kredytowe, karty kredytowe, rachunki bieżące, dom maklerski – wszystkie linie biznesowe przyczyniły się do sukcesu – skomentował. - Dzięki organicznemu wzrostowi i przemyślanymi akwizycjom mamy szansę dokonać w ciągu ostatnich 5 lat trzykrotnego wzrostu aktywów. To bardzo duży sukces, potwierdzenie skuteczności naszej strategii - zapewniał.

Do aktualnych wyników finansowych odniósł się także Bartosz Drabikowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych: - „900 plus" to w naszym wykonaniu najwyższy wynik kwartalny w ostatnich czterech latach. Przypomnę, że 4 lata temu mieliśmy zupełnie inne warunki makroekonomiczne, regulacyjne. Widać, że wracamy do naszej rentowności. Co było kluczem do tak dobrych wyników? Wolumeny kredytowe, lepsza sprzedaż niż konkurencja kredytów konsumpcyjnych, bardzo dobra sprzedaż produktów kredytowych w obszarze detalicznym, depozytów, stabilnych źródeł finansowania przyniosła nam przewagę.

Podczas ogłoszenia wyników za III kwartał 2017 roku, prezesi PKO Banku Polskiego podkreślali, że to kolejny okres, kiedy bank poprawił swoje wyniki. Wzmocnił swoją pozycję w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw, stawia na wykorzystanie nowych technologii w sektorze bankowym, które stanowią dobry wybór nie tylko pod względem strategii, ale również - zysków. Zapowiedziano, że kolejne rozwiązania cyfrowe i innowacje nadal będą wdrażane, a obecnie trwają prace m.in. nad cyfrowym długopisem.

Warto przeczytać: Jak przedstawiciele wolnych zawodów oszczędzają na emeryturę? [RAPORT]

Jak stwierdzono, za sukcesem banku stoją też przemyślane akwizycje i inwestycje w nowe technologie. Tak było w przypadku m.in. akwizycji fintechu ZenCard, która daje już pierwsze efekty biznesowe. - To przykład wykorzystania nowych technologii, ciekawych inicjatyw do wzrostu biznesu. Organiczny wzrost, zastosowanie nowych technologii, stabilny zespół pracowników i managerów daje nam możliwość osiągania tak dużych sukcesów – podsumował wiceprezes PKO Banku Polskiego Piotr Mazur.

- Inwestycje w fintechy są teraz modne, tylko w przeciwieństwie do jedynie trendu inwestowania w start-upy, my zaczynamy na nich zarabiać, zaczynają na niej zarabiać nasi klienci. Warto zwrócić uwagę, że przejęcia, zwłaszcza w przypadku funduszy inwestycyjnych mają wymiar strategiczny – adresują wyzwania regulacyjne i są również elementem konsolidacji sektora finansowego – skomentował Bartosz Drabikowski, wiceprezes zarządu ds. finansowych. - Nasza strategia to strategia silnego, rentownego wzrostu organicznego, który regularnie wspomagamy przejęciami. Niektórzy mówią o wyjmowaniu wisienek z tortu, my to dokładnie robimy. Rentowny wzrost organiczny, selektywne przejęcia, inwestycje w technologie – nie tylko dlatego, że dobrze to wygląda wizerunkowo, ale dlatego, że na tym można zarabiać - dodał.

PKO Bank Polski umacnia również pozycję lidera bankowości mobilnej w Polsce. IKO, które w szybkim tempie zbliża się do 2 mln aktywnych aplikacji. Klienci bankowości elektronicznej PKO Banku Polskiego mają dostęp do usług administracji takich jak np. składanie wniosków o świadczenie z Programu 500+, PUE ZUS czy tworzenie Profilu Zaufanego.

Sprawdź również: NBP wypuścił monety na stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości [GALERIA]

Bank wzmocnił także pozycję na rynku funduszy inwestycyjnych. We wrześniu podpisał warunkową umowę nabycia KBC TFI. Aktywa PKO TFI na koniec III kwartału wynosiły 23,6 mld zł. Od początku roku liczba jego klientów zwiększyła się o ponad 77 tys. i obecnie wynosi 490 tys. Jednocześnie PKO Bank Polski umocnił się na pozycji lidera polskiego sektora bankowego: aktywa Grupy Kapitałowej po II kwartale br. wynosiły 290 mld zł i były o 5,2 proc. wyższe niż przed rokiem. W ujęciu kwartalnym suma bilansowa banku wzrosła o 3,6 mld zł, portfel kredytowy banku w trzecim kwartale zwiększył się do 205,8 mld zł, a depozyty wzrosły do 209,7 mld zł. Dzięki temu bank utrzymał najwyższe w sektorze udziały rynkowe odpowiednio na poziomie 17,7 proc. na rynku kredytów i 17,2 proc. na rynku depozytów.

Wskaźnik zwrotu z kapitałów (ROE netto) po wyłączeniu podatku bankowego wyniósł 13,0 proc., a liczony w ten sam sposób wskaźnik zwrotu z aktywów (ROA netto) wyniósł 1,6 proc. Dzięki korzystnej sytuacji gospodarczej i konserwatywnemu podejściu do ryzyka, w dalszym ciągu spadał udział kredytów z rozpoznaną utratą wartości (do poziomu 5,6 proc.) oraz utrzymywany był niski koszt ryzyka, który na koniec trzeciego kwartału wyniósł 0,73 proc.

- Miarą naszej ambicji jest potrojenie normy wartości aktywów, którymi zarządza nasze towarzystwo w ciągu 5 lat. Startowaliśmy z poziomu 10 mld w 2012 roku, jesteśmy na poziomie 23 mld i mamy nadzieję na koniec III kwartału na ponad 27 mld. jest duża szansa, że ok. 30 mld funduszy osiągniemy – podsumował wiceprezes Drabikowski. Podsumowując prezentację stwierdził również, że "kluczem do zrozumienia tego, skąd biorą się dobre wyniki jest fakt, że bank potrafi rosnąć organicznie oraz umie wykorzystać selektywne podejście do przejęć".

Zobacz także: BLIK i IKO to standard rynkowy

PKO Bank Polski wzmacnia również swoją pozycję w segmencie MŚP. W ostatnich tygodniach, w dwóch regionach, uruchomiono pilotażowo Centrum Bankowości Przedsiębiorstw, a ku końcowi zbliżają się prace nad uruchomieniem Platformy Wsparcia Eksportu, będącej narzędziem ułatwiającym polskim firmom działającym poza granicami kraju lub planującym ekspansję, dostęp do informacji o zagranicznych rynkach.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze