Poczta Polska chciała wrażliwe dane mieszkańców Krakowa. Chodzi o wybory 2020

i

Autor: TR, archiwum se.pl

Poczta Polska ostrzega przed oszustami. Uważaj, aby nie stracić pieniędzy

2020-05-25 11:21

Epidemia koronawirusa przeniosła wiele naszych codziennych nawyków do świata wirtualnego. Niestety, to także okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców, wykorzystują oni trudną sytuację i czas zmniejszonej ostrożności wśród potencjalnych ofiar ich ataków. Poczta Polska informuje, że w minionym czasie odnotowała niepokojący wzrost sygnałów od klientów dotyczących podszywania się pod spółkę. Zobacz, co robić, aby nie paść ofiarą cyberprzestępców.

Jednym z najpopularniejszych metod oszustwa w sieci jest "phishing" czyli podszywanie się pod znaną firmę czy instytucje w celu wyłudzenia danych potencjalnej ofiary. Takie wiadomości najczęściej wysyłane są z dziwnych adresów mailowych i zawierają załącznik bądź linka, który przekierowuje na stronę, na której ofiara musi podać swoje dane osobowe. Należy pamiętać, że wiele firm i banków podkreśla, że nie w ogóle nie wysyła tego typu wiadomości i nigdy nie należy podawać swojego numeru PESEL bądź danych do logowania się na konto bankowe na niesprawdzonych stronach.

Czytaj również: Koronawirus w Polsce. Kwietniowe spowolnienie w budownictwie mieszkaniowym

Poczta Polska w szczególności ostrzega przed trzema najpopularniejszymi formami ataku na klientów. Pierwszym z nich jest sytuacja, w której cyberprzestępcy wysyłają fałszywe SMSy o zatrzymaniu przesyłki do dezynfekcji. W wiadomości podany jest link, który przekierowuje do nieprawdziwej strony internetowej, rzekomo śledzącej przesyłkę wraz zawartą w niej również nieprawdziwą informacją o wstrzymaniu przesyłki. Aby przesyłka mogła trafić do odbiorcy, ofiara ataku musi dopłacić odpowiednią kwotę. Po kliknięciu w przycisk PŁACĘ, system przekierowuje do sfałszowanej strony pośrednika w płatnościach, a następnie - po wyborze banku - klient jest kierowany na fałszywą stronę pozornie swojego banku. Atak przygotowany jest tak dobrze, że klient jest przekonany, że loguje się na stronę swojego banku, jednak ta strona również jest fałszywa (link w adresie jest inny niż adres banku – warto sprawdzać literówki w adresie). Klient definiuje osobę, do której ma zostać przelana kwota – zatwierdza przelew kodem, jaki otrzymał  (UWAGA: kod jest widoczny dla złodzieja, ponieważ strona jest sfałszowana i każda operacja wykonywana na stronie jest monitorowana w czasie rzeczywistym). W otrzymanym SMSie kwota, którą Klient miał zapłacić nie jest równoważna z kwotą znajdującą się w otrzymanym SMSie,  tak naprawdę może być nawet kilkaset razy wyższa.

– Szczególnie w okresie pandemii obserwujemy wzrost cyberprzestępczości. Dlatego apelujemy o ostrożność do wszystkich, którzy spotkali się z próbą podszywania się pod Pocztę Polską, a także o każdorazowe powiadamianie policji oraz przesyłanie odpowiednich informacji na nasz adres email: cyberbezpieczenstwo@poczta-polska.pl. Pozwoli nam to na ostrzeżenie innych użytkowników sieci i spowodowanie zablokowania fałszywej strony – mówi Prezes Zarządu Poczty Polskiej Tomasz Zdzikot.

Zobacz też: Skrócony wymiar czasu pracy i postój ekonomiczny mogą być łączone

Kolejną formą oszustwa są fałszywe maile, które mogą zawierać złośliwe oprogramowanie lub przekierowują do fałszywej strony. W takiej sytuacji należy zignorować wiadomość, nie klikać w załączniki i linki oraz  powiadomić odpowiednie organy. Spółka ostrzega także przed cyberprzestępcami, którzy próbują ukraść dane lub pieniądze klientów podszywając się pod Pocztę i zachęcając do udziału w fałszywych konkursach, w których nagrodą może być np. telefon komórkowy. Także w takich sytuacjach należy nie reagować na podejrzane wiadomości, ignorować załączniki i linki, gdyż mogą one zawierać szkodliwe oprogramowanie.

Czytaj Super Express bez wychodzenia z domu. Kup bezpiecznie Super Express KLIKNIJ tutaj

 

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze