Poczta Polska wybuduje gigantyczną sortownię. Będzie dostarczać paczki z Chin

2017-10-18 16:34

Poczta Polska chce pośredniczyć w handlu e-commerce z Chin do Europy. Nasz narodowy operator pocztowy ma ambicje, aby zostać liderem logistyki w Europie Środkowo-Wschodniej. 18 października prezes Poczty Polskiej, Przemysław Sypniewski poinformował, że w okolicach Łodzi, a być może nawet w samym mieście, powstanie Centralny Hub Logistyczny. Spółka zapowiedziała, że w ciągu najbliższych lat wyda blisko 1 mld zł na inwestycje w infrastrukturę.

Blisko 1 mld zł na infrastrukturę
18 października obchodzony jest Dzień Łączności. Podczas zorganizowanej w tym czasie konferencji Poczta Polska przedstawiła swoją strategię rozwoju. Jak informowaliśmy we wrześniu, spółka podpisała umowę z państwowym operatorem pocztowym w Chinach – Pocztą Chińską (China Post). Jednak ambicje Poczty Polskiej sięgają dużo dalej. Nasz narodowy operator zainwestuje blisko 1 mld zł w nową infrastrukturę logistyczną, która pozwoli m.in. zwiększyć znaczenie Poczty Polskiej na międzynarodowym rynku paczek. Pierwsza z planowanych inwestycji już została zrealizowana. Był to zakup sortera do centrum regionalnego w Zabrzu. Pociągnął on za sobą wydatek 42 mln złotych.

Centralny Hub Logistyczny
Jak powiedział prezes Poczty Polskiej, Przemysław Sypniewski, „największym wyzwaniem jest budowa nowego węzła logistycznego". Operator zapowiedział, że wybuduje gigantyczną sortownię – Centralny Hub Logistyczny Poczty Polskiej, który będzie dobrze skomunikowany z Centralnym Portem Komunikacyjnym. Do sortowni mają trafiać paczki międzynarodowe. Polski operator chce, aby Centralny Hub Logistyczny umożliwiał sprawny transport paczek z Chin oraz innych państw azjatyckich do Europy. Plany te wiążą się z globalnym rozwojem rynku e-commerce, na którym Poczta Polska pragnie umocnić swoją pozycję logistyczną.

- Poczta Polska wybrała drogę dynamicznego rozwoju. Zawarliśmy umowę o współpracy z Pocztą Chińską dotyczącą przewozu towarów na tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku, podpisaliśmy też memorandum z Pocztą Kazachstanu i współpracujemy z partnerami w ramach Grupy Wyszehradzkiej. Decyzja o transformacji sieci logistycznej i budowie centralnego hubu ma znaczenie strategiczne. Bez znacznych inwestycji w infrastrukturę logistyczną w ciągu najbliższych lat sieć Poczty uległaby przeciążeniu, a czas dostawy przesyłek musiałby się wydłużyć – tłumaczył prezes Poczty Polskiej, Przemysław Sypniewski.

- Chcemy, aby Poczta Polska była firmą o zasięgu międzynarodowym, operatorem logistycznym koordynującym handel między Chinami i innymi państwami Azji a Europą. Wizja rozwoju Poczty jest na bieżąco koordynowana z planami rozbudowy infrastruktury kraju. Zależy nam, aby Centralny Port Komunikacyjny i Centralny Hub Logistyczny Poczty Polskiej były dobrze skomunikowane i wspólnie przynosiły zyski – powiedział minister infrastruktury i budownictwa, Andrzej Adamczyk.

Ostateczna lokalizacja Centralnego Hubu Logistycznego nie jest jeszcze znana. Wiadomo, że powstanie on w centralnej Polsce – w pobliżu Łodzi, a być może nawet w samej stolicy województwa łódzkiego. Jak podkreślił prezes Sypniewski, realizacja inwestycji zostanie skoordynowana z budową Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Wzmocnienie pozycji na rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych
Docelowo Poczta Polska zamierza wzmocnić swoją pozycję na rynku KEP, czyli rynku przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczkowych, a nawet – stać się preferowanym operatorem na rynku e-commerce. W 2016 r. Poczta Polska dostarczyła ponad 65 mln paczek. Prognozy zakładają, że w ciągu pięciu lat liczba ta wzrośnie do 110 mln sztuk rocznie. Jednocześnie liczba tradycyjnych listów spadnie z 1,87 mld w 2016 r. do 1,5 mld w 2021 roku. Poczta Polska jest świadoma tego, że korespondencja listowa może jeszcze bardziej stracić na popularności wskutek wdrożenia systemu administracji cyfrowej.

Strategia Poczty Polskiej
Strategia Poczty Polskiej zakłada transformację sieci logistycznej. Obecnie trwają prace związane z jej budową. Docelowo w skład infrastruktury operatora wejdą:
- jedna sortownia centralna (Centralny Hub Logistyczny),
- trzy sortownie regionalne,
- 54 depoty (punkty przeładunkowe).

Z badań Gemiusa wynika, że już teraz chińska platforma sprzedażowa, AliExpress, cieszy się wśród Polaków większą popularnością niż eBay czy Amazon. Jednocześnie przybywa polskich użytkowników chińskich serwisów sprzedażowych. - Poczta Polska pragnie wzmocnić swoją pozycję w tym obszarze – zaznaczył prezes Sypniewski podczas konferencji prasowej 18 października. - Dzisiaj budowa silnej pozycji Poczty Polskiej (na arenie międzynarodowej, przyp. red.) staje się rzeczywistością – stwierdził minister Adamczyk.

Zobacz też: Poczta Polska zatrudnia coraz więcej osób i ciągle szuka nowych pracowników

Przeczytaj także: Poczta Polska chce zatrudniać nowych listonoszy. Czy to dobra praca?

Polecamy: Takie perspektywy ma pracownik Poczty Polskiej. Do obsadzenia jest 500 stanowisk [WYWIAD]

Źródło: media.poczta-polska.pl, konf. pras.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze