napoje słodzone

i

Autor: Choneschones

Podatek cukrowy. Producenci napojów zmuszeni do olbrzymich zmian

2021-04-26 13:01

Podatek cukrowy, który wszedł na początku roku, zmusił producentów napojów do olbrzymich zmian. Poszkodowani przedsiębiorcy zaczęli szukać innych pomysłów na obejście nowej daniny. I znaleźli. Na rynku pojawiły się nowe produkty ze zmienionym składem.

Pierwotnie podatek cukrowy miał zostać wprowadzony w lipcu 2020 roku. Termin ten został jednak przesunięty na 1 stycznia 2021 roku. Premier Mateusz Morawiecki zapewniał, że wprowadzając podatek cukrowy, nie kierował się "celami fiskalnymi". Chodziło jedynie o zdrowie obywateli. Wszystko wskazuje na to, że cel zostanie osiągnięty. Po wejściu w życie opłaty cukrowej producenci postanowili przerzucić daninę na konsumentów, więc ceny napojów bezalkoholowych drastycznie wzrosły. Ale pojawiły się też nowe pomysły. Na rynku zaistniały nowe napoje znanych marek, które zmieniły skład produktów. 

ZOBACZ: Podatek cukrowy. Drastyczny spadek sprzedaży "małpek". O ile podrożały?

Producenci szukują nowych pomysłów

Podatek cukrowy płacą ci, którzy produkują napoje z dodatkiem cukrów, substancji słodzących, kofeiny lub tauryny. Negatywne skutki nowej daniny miały być najbardziej odczuwalne przez producentów napojów energetycznych. Ale i oni znaleźli sposób na obejście podatkowej rewolucji. Właściciele napojów Tiger stworzyli nowe produkty, które idealnie wpasowują się w nowe zasady wyznaczone przez rząd. Napój Tiger CactusDrift, według etykiety, to gazowany owocowy napój energetyzujący o smaku kaktusa z kofeiną. W składzie produktu jest m.in. sok jabłkowy z zagęszczonego soku - 20 proc., a zawartość cukrów w 100 ml wynosi 4,7 g. Podobna ilość soku i odrobinę więcej cukrów znalazło się również w innym, nowym napoju marki - Tiger-Newschool Classic. Przypomnijmy, że podatek nie dotyka napojów, które w składzie mają co najmniej 20 proc. składu surowcowego, czyli soku owocowego, warzywnego lub warzywno-owocowego, a jednocześnie zawartość cukrów wynosi nie więcej niż 5 gramów. Taki sam patent można zastosowano w produktach marki Tymbark i Tarczyn. W przypadku pierwszej firmy napój w małej, szklanej butelce zawiera 4,5 g cukrów na 100 ml, a w składzie gości też sok jabłkowy z zagęszczonego soku o zawartości 20 proc. Tarczyn w niegazowanym napoju śliwkowym zastosował skład - 20 proc. soku śliwkowego z zagęszczonego soku, a także 4,9 g cukrów w przeliczeniu na 100 ml.

SPRAWDŹ: Nowy podatek: Piwo i herbata drastycznie podrożeją. Sprawdź nowe ceny

Sonda
Czy podatek cukrowy to dobre rozwiązanie?

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze