Polacy lubią droższe smartfony. Inflacja utrudnia zakup nowych modeli
Z badania wynika, iż mimo pandemii i rosnącej inflacji Polacy nadal chętnie kupują nowe smartfony. Już co czwarty z konsumentów na co dzień korzysta z więcej niż jednego smartfona (28 proc.), najwięcej (32 proc.) w grupie wiekowej 40-49 lat. W szufladach zalegają kolejne urządzenia – ponad połowa Polaków trzyma w nich co najmniej dwa stare telefony. Dodatkowo aż 60 proc. badanych korzysta ze smartfona, który ma nie więcej niż 1,5 roku. To o ponad 10 punktów procentowych więcej niż w poprzedniej edycji badania z 2019 roku. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku szacowanej wartości smartfonów. 37 proc. badanych deklaruje, że ich urządzenie jest warte więcej niż 1000 zł, co również oznacza wzrost o 10 punktów procentowych w porównaniu do 2019 roku. Najwięcej osób z najdroższymi smartfonami wartymi powyżej 1000 zł, bo 45 proc., jest w najmłodszej badanej grupie wiekowej 18-29 lat. Zdecydowana większość urządzeń posiada system Android (86 proc.). 12 proc. badanych ma w swoim telefonie system iOS. Głównie są to osoby młode.
Kiedy wymieniamy i jak kupujemy smartfony?
Najczęściej wskazywanym powodem wymiany telefonu jest awaria starego urządzenia (44 proc.) lub jego zniszczenie (36 proc.), a także brak wsparcia technologicznego ze strony producenta (25 proc.). 31 proc. wymienia smartfon wtedy, kiedy otrzyma nową, atrakcyjną ofertę. 82 proc. osób decyduje się na taki krok co dwa lata lub rzadziej, ale ponad 40 proc. badanych chciałoby wymieniać telefon częściej. Badani najczęściej kupowali swoje telefony u operatorów komórkowych (33 proc.), w stacjonarnych sklepach RTV/AGD (26 proc.) oraz na Allegro (13 proc.), a także w innych sklepach internetowych (6 proc.).
Akcesoria na topie. Smartfony na czele
Badanie pokazuje duże zainteresowanie Polaków akcesoriami zintegrowanymi ze smartfonami. W ankietowanej grupie z bezprzewodowych słuchawek korzysta 58 proc. respondentów, po głośniki bezprzewodowe sięga 40 proc. osób, smartwatche nosi 38 proc. badanych a smartbandy kolejne 22 proc. Z drugiej strony zaledwie 1 proc. konsumentów integruje swój smartfon z samochodem i z telewizorem. 4 proc. korzysta z AirTaga.
- Badanie pokazało, że podczas zakupu smartfona Polacy coraz częściej szukają jakości i wybierają droższe modele, które posłużą im na dłużej, dobierając do nich wygodne akcesoria. Blisko połowa płaci za zakup smartfona jednorazowo kartą lub gotówką a druga połowa korzysta z możliwości rozłożenia płatności w czasie – dolicza je do swojego abonamentu za usługi telekomunikacyjne, korzysta z rat 0%, wynajmu lub leasingu – powiedział Michał Dąbrowski, Członek Zarządu Digital Care.
Coraz więcej smartfonów finansowanych najmem
Chcąc korzystać z urządzeń wysokiej jakości, a więc również droższych – Polacy poszukują różnych form finansowania sprzętu. Potwierdzają to wyniki Smart Barometru pokazujące, że stopniowo rośnie popularność najmu elektroniki. Jest on już równie często wybierany jak kredyt czy leasing, szczególnie w przypadku smartfonów marki Apple.
Najchętniej wynajmowany w iMad sprzęt to smartfony (71 proc.), laptopy (20 proc.), tablety (5 proc.), ale także smartwatche (3 proc.). Wśród smartfonów najpopularniejsze modele to iPhone 13 Pro i iPhone 13 Pro Max. 70 proc. korzystających z najmu to mężczyźni. Co ważne, 2/3 klientów biorąc sprzęt w najem decyduje się na dokupienie ochrony, dzięki której nie muszą się martwić o koszty naprawy urządzenia w przypadku jego uszkodzenia. Wśród największych korzyści płynących z najmu wskazywane są możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70 proc.) oraz niska opłata miesięczna (52 proc.). Większość klientów korzystających z najmu planuje wymienić urządzenie, jak tylko na rynku pojawi się nowy model telefonu (50 proc.) lub zwrócić urządzenie i podpisać umowę na kolejne (20 proc.). Wyniki po roku od wprowadzenia przez iMad najmu na polski rynek jasno pokazują, że usługa ta ma ogromy potencjał, chociaż konieczna jest edukacja w tym obszarze – ponad 50% badanych nadal nie słyszało o najmie urządzeń mobilnych. Tymczasem w ramach oferty iMad można korzystać z najnowszych smartfonów Apple już od 139 zł miesięcznie.
Podsumowanie – najważniejsze dane:
- 72 proc. osób korzysta na co dzień z jednego telefonu, ale więcej niż co czwarty respondent (28 proc.) używa dwóch lub więcej urządzeń.
- Około 60 proc. badanych używa telefonów mających mniej niż 1,5 roku. To o 10 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku.
- Ponad jedna trzecia badanych (37 proc.) deklaruje, że wartość ich urządzenia wynosi powyżej 1000 złotych. To również o 10 punktów procentowych więcej niż w 2019 roku.
- Najdroższe urządzenia (powyżej 2000 zł) cieszą się największą popularnością w grupie 18-29 lat.
- Najczęstszym wskazywanym powodem zakupu nowego telefonu jest awaria starego (44 proc.) lub jego zniszczenie (36 proc.), a także otrzymanie nowej, atrakcyjnej oferty (31 proc.).
- W sieci iMad co 3 telefon jest wynajmowany.
- Wśród największych korzyści płynących z najmu wskazywane są możliwość wymiany urządzenia na nowsze w trakcie trwania umowy (70 proc.) oraz niska opłata miesięczna (52 proc.). Najchętniej wynajmowany w iMad sprzęt to smartfony (71 proc.), laptopy (20 proc.), tablety (5 proc.), ale także smartwatche (3 proc.).