Wódka

i

Autor: Shutterstock

Polska wódka ma swoje muzeum

2018-06-06 11:49

Już za tydzień swoje podwoje otworzy pierwsze na świecie Muzeum Polskiej Wódki. Dla prezesa Fundacji Polska Wódka, Andrzeja Szumowskiego prowadzenie placówki jest jednym z statutowych celów fundacji. Wszystkich miłośników popularnego trunku zapraszamy do Warszawskiej Wytwórni Wódek „Koneser” na warszawskiej Pradze.

- Panie i Panowie, mamy je! Mamy Muzeum Polskiej Wódki! Pierwsze na warszawskiej Pradze, w Warszawie, w Polsce i na planecie Ziemia - tymi słowami przywitał dziennikarzy Andrzej Szumowski, prezes Fundacji Polska Wódka.

Otwarcie muzeum planowane jest na 12 czerwca. Mieści się ono w zabytkowym budynku zakładu rektyfikacji Warszawskiej Wytwórni Wódek „Koneser" przy ulicy Ząbkowskiej. To właśnie tam w latach międzywojennych powstały receptury najsłynniejszych polskich wódek, takich jak Wyborowa, Luksusowa czy Żubrówka. Za stworzenie logotypu muzeum odpowiada wybitny polski grafik Andrzej Pągowski, który motywem przewodnim logo uczynił kieliszki. Muzeum Polskiej Wódki będzie czynne siedem dni w tygodniu, a bilet będzie kosztował 40 zł.

Na wszystkich zwiedzających czeka wiele atrakcji. Średnio aby obejrzeć wszystkie eksponaty potrzeba około jednej godziny. Muzeum naszpikowane jest nowoczesnymi technologiami, ma nawet kameralną salę kinową. Interaktywne ekspozycje mają przybliżyć gościom historię polskiej wódki. Na pełnoletnich będzie czekała także mała degustacja. W muzeum będzie działać całodobowo bistro WuWu, restauracja Zoni zawiadywana przez szefa kuchni Aleksandra Barona, bar 3 serwujący między innymi koktajle na bazie polskiej wódki, a także Pijalnia Czekolady E. Wedel.

- Wódka to jeden z nieodłącznych atrybutów polskości, część naszej historii, tradycji i kultury, dziedzictwo, z którego powinniśmy być dumni. Obecnie jest to jedyny polski produkt o zasięgu globalnym, ceniony za swój smak i jakość na całym świecie. Tak jak nie ma Francji bez koniaku i szampana, Wielkiej Brytanii bez ginu i szkockiej whisky, a Meksyku bez tequili, nie ma też Polski bez polskiej wódki - mówił Andrzej Szumowski.

Twórcy muzeum liczą, że zagości ono na stałe na turystycznej mapie Warszawy. Strategia marketingowa zakłada ścisłą współpracę w biurami podroży i zapraszanie do placówki turystów zza granicy. Jak zapowiedział Robert Zydel, dyrektor Biura Marketingu Miasta Urzędu m.st. Warszawy, przy muzeum powstanie również pierwszy po tej stronie Wisły punkt informacji turystycznej. Placówka otrzymała blisko 2,5 miliona złotych dofinansowania z funduszy unijnych.

Od 2006 roku nazwa „polska wódka” znajduje się na liście chronionych oznaczeń geograficznych. W 2013 roku rząd przyjął ustawę, która ściśle definiuje polska wódkę. Musi być ona produkowana wyłącznie z polskich surowców - żyta, pszenicy, pszenżyta, jęczmienia, owsa lub ziemniaków, a wszystkie etapy produkcji muszą przebiegać na terytorium Polski.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze