Sklejka slużba celna

i

Autor: Shutterstock (3)

Handel w Polsce

Ponad 15 mld euro strat przez podróbki. Oszuści uderzają w firmy

2024-01-17 7:42

Fałszywe towary to dla prowadzących legalną działalność producentów w wymienionych sektorach strata aż 16 miliardów euro rocznej sprzedaży, a w konsekwencji eliminacja prawie 200 000 miejsc pracy dla całej gospodarki. Ustalenia te pochodzą z opublikowanego przez Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) badania, w którym przeanalizowano skutki gospodarcze podrabiania towarów dla sektorów odzieży, kosmetyków i zabawek.

Podróbki generują gigantyczne straty gospodarcze

W badaniu EUIPO, opierającym się na danych z lat 2018–2021, stwierdzono, że w sprzedaży legalnych: odzieży i obuwia, kosmetyków i zabawek notowano roczne straty w wysokości, odpowiednio, 12 mld euro, 3 mld euro i 1 mld euro. Łącznie w tych sektorach Niemcy, Francja, Włochy, Hiszpania i Austria poniosły największe straty, przy czym sprzedaż towarów oryginalnych zmniejszyła się o prawie 8 mld euro. Jednak poszczególne kraje w różnym stopniu doświadczają negatywnych skutków związanych z podróbkami, przy czym różnice między rodzajami towarów są znaczne.

Sektor zabawkarski jest tym najbardziej dotkniętym podróbkami; ze sprawozdania wynika, że w całej Unii Europejskiej sektor ten ponosi straty w wysokości 8,7%, a w ponad połowie krajów Unii odsetek jest dwucyfrowy. Pięć państw, w których sprzedaż zabawek jest najbardziej podatna na towary podrobione, to Malta (16,2%), Chorwacja (14,2%), Cypr (14,1%), Węgry (13,7%) i Słowenia (13,1%). Niemcy, które straciły 334 mln sprzedaży, są krajem najbardziej dotkniętym przez podróbki zabawek. Straty te stanowią jedną trzecią całej utraconej sprzedaży w UE w sektorze zabawkarskim.

Przemysł odzieżowy i obuwniczy, największy sektor analizowany w tym badaniu pod względem sprzedaży, ponosi straty na poziomie około 5% w Europie, przy czym kraje w których odnotowano najwyższe straty to: Cypr (10,7%), Irlandia (10,2%), Luksemburg (9,2%), Litwa (9,1%) i Estonia (8,7%).

Spośród trzech badanych sektorów, sektor kosmetyczny poniósł najmniejsze straty z powodu podrobionych towarów. W sprawozdaniu EUIPO stwierdzono, że straty działających legalnie producentów kosmetyków wynoszą nieco mniej niż 5% całkowitej sprzedaży w UE. Francuski przemysł kosmetyczny ucierpiał najbardziej pod względem wartości bezwzględnych, odnotowując straty w sprzedaży w wysokości 800 mln euro rocznie. W sprawozdaniu odnotowano największe straty w Bułgarii (8,7%), na Cyprze (7,9%), w Rumunii (7,9%), Portugalii (7,7%) i na Węgrzech (7,6%).

Przez podróbki znikają miejsca pracy

Przeprowadzone przez EUIPO badanie tendencji sprzedaży w tych trzech sektorach uwypukla skalę wpływu podrabiania towarów na legalnie działające przedsiębiorstwa, które są dotknięte spadkiem sprzedaży, czego bezpośrednim rezultatem jest zmniejszenie liczby zatrudnianych osób. Jak wynika ze sprawozdania, Niemcy, jako największy rynek konsumencki w UE, tracą prawie 40 000 miejsc pracy. Straty w sektorach odzieżowym, kosmetycznym i zabawek ponoszą także inne duże kraje, w tym Włochy (24 241), Polska (18 244), Hiszpania (15 044) i Francja (14 427).

QUIZ PRL. Czy znasz te słowa z PRL-u?
Pytanie 1 z 15
Czym zajmowała się repasaczka?
Punkt repasacji pończoch. Widoczna kobieta naprawiająca pończochy -1970
Tańczące z Promocjamia 15.01

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze