Rozszyfruj swoje konto w ZUS: Poradnik "Super Expressu"

2013-10-15 2:00

Dostałeś list z informacją o stanie konta ubezpieczonego? Sprawdź, jak ją czytać List z ZUS zawiera m.in. informację na temat twoich składek, a także prognozę dotyczącą wysokości twojej przyszłej emerytury.

Informacja o stanie konta zawiera dane o wysokości:

- zwaloryzowanego kapitału

początkowego,

- zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne,

- składek na ubezpieczenie emerytalne w wysokości nominalnej w podziale na miesiące (za rok 2011 i 2012),

- składek zewidencjonowanych na subkoncie,

- zwaloryzowanych składek na subkoncie,

- hipotetycznej emerytury - tyle wyniesie prognozowana emerytura w dwóch wariantach:

1 - gdybyś przestał pracować i odprowadzać składki i czekał,

Przeczytaj też: Domowe finanse w trudnych czasach

aż osiągniesz wiek emerytalny;

2 - gdybyś pracował dalej, do osiągnięcia wieku emerytalnego. Informacje o hipotetycznej emeryturze ZUS wysyła tylko osobom, które ukończyły 35 lat,

- składek na OFE - dotyczy tylko tych, którzy należą do OFE.

Zapisy na kontach dotyczące składek na ubezpieczenie emerytalne są dokonywane przez ZUS przede wszystkim na podstawie przesyłanych przez płatników składek dokumentów ubezpieczeniowych i dokonywanych przez płatników wpłat z tytułu składek oraz na podstawie elektronicznej wymiany danych dotyczących członkostwa ubezpieczonego w OFE i rozliczeń składek między ZUS a OFE.

Gdy brakuje składek

Gdy okaże się, że w informacji z ZUS nie są wykazane wszystkie składki lub kwoty składek są nieprawidłowe, powinieneś zgłosić do pracodawcy- na piśmie lub do protokołu - wniosek o sprostowanie danych przekazanych do ZUS w dokumentach ubezpieczeniowych lub przekazanie do ZUS brakujących dokumentów ubezpieczeniowych. Twój pracodawca ma obowiązek sprawdzić, czy przekazał do ZUS prawidłowe dane i w terminie 60 dni od otrzymania wniosku o sprostowanie danych - poinformować cię na piśmie o sposobie rozpatrzenia wniosku. Jeśli sprawy nie uda się wyjaśnić z pracodawcą, trzeba złożyć reklamację w ZUS. Wtedy do reklamacji powinieneś dołączyć:

Zobacz również: Zacznij kontrolować domowe finanse

- dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne,

- kopię otrzymanej od pracodawcy informacji o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych, z której wynika, że nie stwierdził on u siebie błędów lub nie uwzględnił wniosku ubezpieczonego i nie będzie korygował danych lub

- oświadczenie, że płatnik składek odmówił ci wydania ww. dokumentów lub że płatnik składek już nie istnieje.

Jak zgłosić reklamację

Reklamację możesz:

- przesłać za pośrednictwem

poczty,

- złożyć bezpośrednio w jednostce ZUS,

- przekazać drogą internetową - poprzez stronę: http://pue.zus.pl/ wykorzystując formularz ZUS ZRU (uwaga: wymagane jest posiadanie zarejestrowanego profilu na Nowym Portalu Informacyjnym ZUS),

- zgłosić telefonicznie za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS:

- 801-400-987 dla telefonów stacjonarnych,

- 22 560-16-00 dla telefonów stacjonarnych i komórkowych.

Jeśli chcesz złożyć reklamację na piśmie, możesz ją przekazać do ZUS:

- na formularzu ZUS ZRU, który jest dostępny w każdej jednostce terenowej ZUS oraz na tej stronie internetowej (pobierz plik), a także na stronie: www.mojaemerytura.zus.pl,

- w formie dowolnie sformułowanego pisma, z podaniem danych umożliwiających twoją identyfikację w systemie informatycznym ZUS (tj. nazwiska i imienia, numerów PESEL i NIP, a w przypadku braku tych numerów lub jednego z nich - serii i numeru dowodu osobistego lub paszportu) oraz adresu i numeru telefonu.

Reklamację możesz zgłosić w dowolnej placówce ZUS, ale zostanie rozpatrzona przez jednostkę właściwą ze względu na twoje miejsce zamieszkania.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze