Informacja o stanie konta zawiera dane o wysokości:
- zwaloryzowanego kapitału
początkowego,
- zwaloryzowanych składek na ubezpieczenie emerytalne,
- składek na ubezpieczenie emerytalne w wysokości nominalnej w podziale na miesiące (za rok 2011 i 2012),
- składek zewidencjonowanych na subkoncie,
- zwaloryzowanych składek na subkoncie,
- hipotetycznej emerytury - tyle wyniesie prognozowana emerytura w dwóch wariantach:
1 - gdybyś przestał pracować i odprowadzać składki i czekał,
Przeczytaj też: Domowe finanse w trudnych czasach
aż osiągniesz wiek emerytalny;
2 - gdybyś pracował dalej, do osiągnięcia wieku emerytalnego. Informacje o hipotetycznej emeryturze ZUS wysyła tylko osobom, które ukończyły 35 lat,
- składek na OFE - dotyczy tylko tych, którzy należą do OFE.
Zapisy na kontach dotyczące składek na ubezpieczenie emerytalne są dokonywane przez ZUS przede wszystkim na podstawie przesyłanych przez płatników składek dokumentów ubezpieczeniowych i dokonywanych przez płatników wpłat z tytułu składek oraz na podstawie elektronicznej wymiany danych dotyczących członkostwa ubezpieczonego w OFE i rozliczeń składek między ZUS a OFE.
Gdy brakuje składek
Gdy okaże się, że w informacji z ZUS nie są wykazane wszystkie składki lub kwoty składek są nieprawidłowe, powinieneś zgłosić do pracodawcy- na piśmie lub do protokołu - wniosek o sprostowanie danych przekazanych do ZUS w dokumentach ubezpieczeniowych lub przekazanie do ZUS brakujących dokumentów ubezpieczeniowych. Twój pracodawca ma obowiązek sprawdzić, czy przekazał do ZUS prawidłowe dane i w terminie 60 dni od otrzymania wniosku o sprostowanie danych - poinformować cię na piśmie o sposobie rozpatrzenia wniosku. Jeśli sprawy nie uda się wyjaśnić z pracodawcą, trzeba złożyć reklamację w ZUS. Wtedy do reklamacji powinieneś dołączyć:
Zobacz również: Zacznij kontrolować domowe finanse
- dokumenty potwierdzające wysokość podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne,
- kopię otrzymanej od pracodawcy informacji o sposobie rozpatrzenia wniosku o sprostowanie danych, z której wynika, że nie stwierdził on u siebie błędów lub nie uwzględnił wniosku ubezpieczonego i nie będzie korygował danych lub
- oświadczenie, że płatnik składek odmówił ci wydania ww. dokumentów lub że płatnik składek już nie istnieje.
Jak zgłosić reklamację
Reklamację możesz:
- przesłać za pośrednictwem
poczty,
- złożyć bezpośrednio w jednostce ZUS,
- przekazać drogą internetową - poprzez stronę: http://pue.zus.pl/ wykorzystując formularz ZUS ZRU (uwaga: wymagane jest posiadanie zarejestrowanego profilu na Nowym Portalu Informacyjnym ZUS),
- zgłosić telefonicznie za pośrednictwem Centrum Obsługi Telefonicznej ZUS:
- 801-400-987 dla telefonów stacjonarnych,
- 22 560-16-00 dla telefonów stacjonarnych i komórkowych.
Jeśli chcesz złożyć reklamację na piśmie, możesz ją przekazać do ZUS:
- na formularzu ZUS ZRU, który jest dostępny w każdej jednostce terenowej ZUS oraz na tej stronie internetowej (pobierz plik), a także na stronie: www.mojaemerytura.zus.pl,
- w formie dowolnie sformułowanego pisma, z podaniem danych umożliwiających twoją identyfikację w systemie informatycznym ZUS (tj. nazwiska i imienia, numerów PESEL i NIP, a w przypadku braku tych numerów lub jednego z nich - serii i numeru dowodu osobistego lub paszportu) oraz adresu i numeru telefonu.
Reklamację możesz zgłosić w dowolnej placówce ZUS, ale zostanie rozpatrzona przez jednostkę właściwą ze względu na twoje miejsce zamieszkania.