Programy lojalnościowe służą do budowania oraz podtrzymywania pozytywnych relacji z klientami. Jak podają agencje marketingowe, jest to jeden z najważniejszych punktów strategii marketingowej. Właściciwie dobrany program pozwala skutecznie zwiększyć sprzedaż danego produktu czy usługi przy znacznie mniejszych kosztach reklamy i promocji.
Specjaliści wyróżniają trzy rodzaje programów lojalnościowych. Pierwszy, stosunkowo tani dla przedsiębiorcy, opiera się na korzyściach. Jego celem jest nakłonienie klienta do większych zakupów w zamian za różnego rodzaju benefity. Drugi rodzaj jest oparty na emocjach. Są to długofalowe działania, wymagające sporych nakładów fiansówych, które mają na celu stworzenie więzi emocjonalnej z klientami. Ostatnio rozwiązanie stanowi połączenie dwóch poprzednich.
Najbardziej znanym rodzajem programów lojalnościowych jest premiowanie zakupów wszelkimi punktami, których ilość dostosowana jest do ilości wydanych pieniędzy. Uzbierane punkty możemy potem wymieniać na nagrody rzeczowe albo zniżki na określone usługi. Według badań, tego rodzaju praktyki mają realny wpływ na sprzedaż, a ponad połowa Polaków przyznaje, że bierze udział w przynajmniej jednym programie lojalnościowym.
- Od wielu lat robię zakupy w jednym z warszawskich hipermarketów, w którym za wydane pieniądze zbieram punkty. Później mogę wybrać za nie prezenty: ręczniki, proszki do prania czy mały sprzęt AGD. Normalnie nie zakładałabym karty na punkty, ale skoro i tak robię tam cotygodniowe zakupy, to dla mnie opłacalne - mówi pani Katarzyna, mieszkanka Warszawy. Wychodzi na to, że dla klientów tego rodzaju programy są miłym dodatkiem do zakupów. Lepszy rydz niż nic.
ZOBACZ: Pracownicze Plany Kapitałowe ratunkiem dla emerytur
Trzeba obiektywnie stwierdzić, że dołączenie do programu lojalnościowego w momencie gdy, tak czy siak, korzystamy z usług danego sklepu czy firmy, jest rozwiązaniem korzystnym. Niemal "przy okazji" możemy zapewnić sobie dodatkowe profity wynikające z jego użytkowania. Jednak zakładanie nowych kart partnerskich do wielu sklepów i robienie poszczególnych zakupów w różnych miejscach mija się z celem. Może się okazać, że czas jaki zużyjemy na zakupy w róznych miejscach i koszty dojazdu będą większe, niż oferowane profity.
Zbieranie punktów to jeden z najczęściej stosowanych rodzajów programów lojalnościowych przez sklepy, stacje biznesowe czy małe firmy usługowe. Nie jest to jednak jedyne działanie, na jakie wpadają przedsiębiorcy aby przyciągnąć do siebie klientów. Wiele ubezpieczycieli i banków także oferuje tego rodzaju rozwiązania nowym i stałym klientom. Dołaczając do takiego programu możemy liczyć na benefity, oferty specjalne czy rabaty. Przykładowo jeśli wykupimy bądź przedłużymy polisę, ubezpieczyciel zaproponuje nam zniżki dla rodziny czy inne usługi w tańszych cenach. Zakładając konto w banku możemy liczyć na zniżki z korzystania z kart kredytowych czy dostęp do programów oszczędnościowych.
Coraz częściej pojawiającą się formą systemu lojalnościowego jest Payback, dzięki któremu można skonsolidować kilka kont oraz kart za pomocą tylko jednej. Ułatwia to zbieranie punktów, tym bardziej, że można zbierać je wspólnie z członkami rodziny. Jednocześnie marketerzy twierdzą, że ta usługa niszczy całe założenie programu lojalnościowego, który opiera się na budowie lojalności tylko jednej marki, albo sieci marek jednego producenta. Gdy tymczasem karta Payback ujednolica wiele marek.