Dramatyczna sytuacja. 15 milionów Polaków jest wykluczonych komunikacyjnie
Jak informuje agencja ISBnews, szczegółowe propozycje rozwiązań mają zostać przedstawione w pierwszym kwartale 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury kładzie nacisk na integrację systemów przewozowych w ramach jednolitej platformy, co stanowi istotny krok w kierunku modernizacji transportu publicznego.
"Dodatkowo wiceminister poinformował o pracach nad implementacją dyrektywy Unii Europejskiej, która ma wspierać tworzenie jednolitej bazy przystanków, co jest niezbędne dla funkcjonowania zaproponowanego systemu" - czytamy.
Wiceminister Bukowiec w rozmowie z Super Biznesem przyznał, że największym wyzwaniem w walce z wykluczeniem komunikacyjnym to identyfikacja i weryfikacja miejsc, w których występuje ten problem.
"Nie do końca możemy powiedzieć, czy środki trafiają w najbardziej potrzebujące miejsca. Będziemy chcieli w większym stopniu sprawdzić, które obszary, które województwa, gminy i powiaty są nasycone, jeśli chodzi o połączenia komunikacyjne, a które nie. Przygotowujemy w tym celu interaktywną mapę" - mówił w rozmowie z Super Biznesem.
Jak dodał, "musimy zweryfikować, czy środki są wydatkowane w sposób racjonalny i w miejscach, które są rzeczywiście wykluczone. Myślę, że w ciągu kilku lat ten system zostanie ulepszony i będzie odpowiadał na potrzeby mieszkańców".
Według wiceministra, również przyspiesza likiwdacja "białych plam" na mapie połączeń kolejowych.
"Realizujemy program Polska w 100 minut, czyli przyspieszamy na tych liniach, na których jest taka możliwość. W ostatnim czasie takie połączenia przyspieszyły na linii kolejowej Warszawa-Białystok, Warszawa-Poznań czy Warszawa-Szczecin. Również w ramach projektu CPK realizowane są już pierwsze projekty, choćby tunel pod Łodzią" - stwierdził Bukowiec.
Jak podaje Zespół Doradców Gospodarczych Tor, 15 milionów Polaków doświadcza wykluczenia transportowego. W ciągu ostatnich pięciu lat ubyło 300 tysięcy kilometrów linii autobusowych. Prawie 26% sołectw (11 tys.) nie jest skomunikowanych transportem publicznym, kolejowym lub drogowym, z miejscowością gminną bez przesiadek.
Wykluczenie komunikacyjne skutkuje ograniczeniem dla dzieci i młodzieży możliwości udziału w zajęciach pozalekcyjnych (wyrównawczych, ale i rozwijających zainteresowania). Uczniowie uzależniają wybór szkół średnich od możliwości dojazdu, a nie od swoich zdolności i zainteresowań. W przypadku dorosłych wpływa negatywnie m.in. na rynek pracy w danym regionie.