Jak informuje w komunikacie Ministerstwo Finansów, e-mikrofirma nie jest programem finansowo-księgowym. To intuicyjna aplikacja ułatwiająca najmniejszym przedsiębiorcom wywiązywanie się z nowego obowiązku, w szczególności gdy nie korzystają z fachowej pomocy księgowej.
Sprawdź także: Czym jest Jednolity Plik Kontrolny?
E-mikrofirma umożliwia m.in. wystawianie faktur krajowych, zapisywanie faktur zakupu, automatyczne utworzenie ewidencji VAT na podstawie wprowadzonych dokumentów czy dodanie sprzedaży paragonowej. Dzięki niej podatnicy automatycznie wygenerują JPK_VAT (na bazie ewidencji VAT), wyślą go do Ministerstwa Finansów oraz pobiorą Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO).
Od 1 lutego 2018 r. są dostępne również nowe, ulepszone wersje: formularza JPK_VAT w formacie CSV do sporządzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego i bezpłatnej aplikacji KLIENT JPK 2.0 (v.1.0.4.0) do jego przesyłania.
Czytaj też: Jednolity Plik Kontrolny VAT (JPK_VAT) w pytaniach i odpowiedziach
W formularzu JPK_VAT przyjęto nową zasadę oznaczenia „celu złożenia" JPK_VAT. Cel złożenia „0" zarezerwowano dla pierwotnego rozliczenia, natomiast „1", „2", „3" itd. dla kolejnych korekt JPK_VAT za ten sam okres. Dodano również pole z adresem e-mail, który ma ułatwić szybki kontakt organów podatkowych w przypadku rozbieżności w złożonym JPK_VAT.
Wypełnienie i aktualizowanie w strukturze JPK_VAT pola Adres e-mail umożliwia otrzymywanie na ten adres powiadomień z Ministerstwa Finansów, które dają podatnikowi prawo do korekty pliku bez konsekwencji.
Zobacz również: Jak stworzyć i wysłać JPK_VAT?
Aplikacja e-mikrofirma, a także formularz JPK_VAT i aplikacja KLIENT JPK 2.0 oraz informacje, jak utworzyć i wysłać JPK_VAT, są dostępne na stronie www.mf.gov.pl.
Źródło: MF