Pierwsze samoloty VIP już w naszych barwach. @MON_GOV_PL @PremierRP @prezydentpl @DGeneralneRSZ https://t.co/u6TLqk38Wb
— Bartosz Kownacki (@KownackiBartosz) 2 marca 2017
Gulfstream G550 jest zaliczany do tzw. małych samolotów do przewozu najważniejszych osób w państwie. Na jego pokładzie zmieści się maksymalnie 16 osób. Maszyny będą wyposażone w „szklany kokpit" z wyświetlaczem przeziernym HUD i system poszerzonej rzeczywistości EVS (Enhanted Visual System), co pozwala nałożyć na obraz widziany przez pilota odczyty z kamery termowizyjnej. Dodatkowo w samolotach zostanie zainstalowany system identyfikacji swój-obcy w standardzie NATO IFF Mark XIIA – przypomina defence24.pl.
Zobacz także: MON chce kupić 5 samolotów dla VIP-ów. Koszt: 1,7 mld zł
Pomalowane w narodowe, biało-czerwone barwy Gulfstream G550 znajdą się na wyposażeniu 1 Bazy Lotnictwa Transportowego w Warszawie. W związku z zamówieniem pod koniec marca specjalna, kilkunastoosobowa grupa techników i pilotów wyjedzie na szkolenie do Stanów Zjednoczonych. Pierwsze loty o statusie HEAD samolotami Gulfstream G550 mogą odbyć się już w październiku tego roku.
Przeczytaj również: Nowe tanie połączenia lotnicze z Wizz Airem i Transavią
Przetarg na maszyny ogłoszono w sierpniu 2016 roku. Startowały w nim spółki Dassault Aviation (Francja) oraz General Dynamics (USA), jednak oferta francuskiego producenta została odrzucona ze względu na brak możliwości dotrzymania wymaganego terminu dostaw. W listopadzie 2014 r. Inspektorat Uzbrojenia MON podpisał z General Dynamics umowę na zakup dwóch samolotów G550, szkolenia dla pilotów, pokładowego i naziemnego oraz dostarczenie pakietu logistycznego. Kontrakt opiewał na 440 mln złotych. Koszty zostaną pokryte ze specjalnej rezerwy na lata 2016 – 2021, którą utworzono na drodze uchwały Rady Ministrów. Wynosi ona 1,7 mld zł powyżej przewidzianych ustawowo 2 proc. PKB na przebudowę, modernizację techniczną i finansowanie Sił Zbrojnych. Niewykorzystane środki przechodzą na kolejne lata.
Może cię zainteresować: Ryanair uruchamia 14 nowych tras z Krakowa
Inspektorat Uzbrojenia MON ogłosił również w zeszłym roku przetarg na zakup tzw. maszyn średnich. Na ich pokładzie w wersji pasażerskiej mogą maksymalnie przebywać 132 osoby, a w wersji z salonką – 65 osób. Do przetargu zgłosiły się: konsorcjum Glomex MS s.r.o. (Czechy) z Lufthansa Technik AG (Niemcy), konsorcjum Aerospace International Group s.r.o (Słowacja) z ASSA-POLAND Zdzisław Kondrat (Polska), Boeing Company (USA) i Megmar Logistics & Consulting Sp. z o.o. (Polska). Do drugiego etapu składania ofert zakwalifikowano koncern Boeing i konsorcjum Glomex-Lufthansa. Obaj oferenci do 3 marca mają przedstawić szczegóły oferty, każdy z nich proponuje samoloty Boeing B737-800. Zwycięzcę przetargu poznamy jeszcze w marcu – informuje Polska Zbrojna.
Oprac. na podst. polska-zbrojna.pl, defence24.pl