Przed wybuchem pandemii 74% prezesów światowych firm jako główne wyzwanie dla rozwoju biznesu wskazywało dostęp do kluczowych kompetencji. Pandemia Covid-19 i zmiany nią spowodowane, takie jak wzrost poziomu cyfryzacji naszego codziennego życia, dodatkowo zwiększyły zapotrzebowanie na specjalistów i specjalistki ds. transformacji cyfrowej oraz marketingu internetowego. Na polskim rynku pracy aktualnie brakuje 18 tys. pracowników, którzy będą mieli za zadanie wdrażanie technologii cyfrowych. Proces cyfryzacji stanowi wyzwanie, ponieważ firmom brakuje na to środków, szczególnie w sektorze MŚP. A cyfryzacja stwarza ogromne szanse właśnie dla nich, znacząco poprawiając pozycję konkurencyjną nie tylko na rynku polskim, ale też międzynarodowym.
- Te zmiany mogą być zarazem szansą na wprowadzenie działań umożliwiających wsparcie zarówno biznesu, jak też młodych ludzi. Podczas Konsultacji Strategii na rzecz Młodego Pokolenia młodzi ludzie jasno komunikowali, że oczekują nowoczesnej edukacji w zakresie kompetencji jutra oraz wsparcia w zdobyciu interesującej pracy. Naszą odpowiedzią jest ten największy w historii program szkoleniowo-stażowy, szeroko dostępny i skupiony na wzmacnianiu kompetencji przyszłości – mówi Piotr Mazurek, Pełnomocnik Rządu ds. Polityki Młodzieżowej.
Umiejętności Jutra drogą do rozwoju kariery
Na dzisiejsze potrzeby młodych osób odpowiada najnowszy, bezpłatny program szkoleniowy Umiejętności Jutra, który jest częścią projektu szkoleniowo-stażowego, przygotowany przez Google oraz Szkołę Główną Handlową w Warszawie. Wyposaży on młode osoby w kompetencje cyfrowe, które pomogą im lepiej odnaleźć się na rynku pracy i rozwijać perspektywiczną karierę związaną z marketingiem internetowym.
- Obserwujemy, jak bardzo w ciągu ostatnich lat na rynku wzrósł popyt na specjalistów i specjalistki ds. transformacji cyfrowej oraz digital marketingu. Jednocześnie wiemy, że młodzi ludzie, będąc cyfrowymi tubylcami i na co dzień używając technologii we wszystkich sferach życia, mogą już dzisiaj wykorzystać te umiejętności w pracy i budowaniu swojej ścieżki zawodowej. Chcemy im w tym pomóc, a bezpłatne 8-tygodniowe szkolenie, skupione głównie na praktycznych aspektach, zostało stworzone tak, aby wydobyć ich potencjał i przekazać konkretną wiedzę oraz kompetencje do wręcz natychmiastowego wykorzystania w pracy we wszystkich przedsiębiorstwach, które potrzebują cyfrowej transformacji. W ostatnim miesiącu przygotowaliśmy specjalnie dodatkową bezpłatną ścieżkę w języku ukraińskim. Mamy nadzieję, że szkolenia pomogą uchodźcom i uchodźczyniom z Ukrainy podnieść swoje kwalifikacje w marketingu internetowym, uporządkować dotychczasową wiedzę lub zdobyć nowe umiejętności, które pozwolą im na znalezienie pracy - w Polsce, bądź w przyszłości w Ukrainie – mówi Magdalena Kotlarczyk, szefowa Google Polska.
Specjalna ścieżka programu w języku ukraińskim, skierowana do uchodźców przybywających do Polski umożliwi zainteresowanym pracą w marketingu internetowym, w którym często ważniejsze są umiejętności niż znajomość języka polskiego, rozpoczęcie pracy w zawodach związanych z digital marketingiem, a także w przyszłości pomoże w funkcjonowaniu firmom założonym przez Ukraińców w Ukrainie.
Kariera Jutra – staże z przyszłością
Odpowiedzią na te zapotrzebowania jest program stażowy Kariera Jutra, który prowadzi Państwowy Instytut NASK, lider w dziedzinie cyfryzacji. Jednym z obszarów działalności NASK jest wspieranie rozwoju ekspertów cyfryzacji, zapewnienie im warunków do poszerzania wiedzy, prowadzenia badań, rozwijania ścieżki kariery. NASK jest łącznikiem między etapem edukacji, szkoleń a zdobywaniem doświadczenia zawodowego uczestników programu, stażami.
Osoby, które ukończą program szkoleniowy przygotowany przez Google i SGH, zyskają także możliwość ubiegania się o jeden z 1200 płatnych staży w obszarze transformacji cyfrowej w polskich MŚP. W ten sposób z jednej strony młodzi ludzie zyskają szansę na rozwój nabytych kompetencji w praktyce oraz rozwój kariery, z drugiej zaś rodzime organizacje otrzymają potrzebne wsparcie w lepszym dostosowaniu się do współczesnego, bardziej cyfrowego świata.
Jednym z kluczowych zadań sektora publicznego jest wsparcie transformacji cyfrowej polskich przedsiębiorstw. Do programu Poland. Business Harbour, skierowanego do ekspertów IT zainteresowanych pracą w naszym kraju, dołącza teraz nowy program budowy i rozwoju kompetencji cyfrowych u młodych ludzi mieszkających w Polsce. Będzie to również inwestycja w rozwój kompetencji obywateli z innych krajów naszego regionu. udział młodych osób z Ukrainy w stażach umożliwi im znalezienie atrakcyjnego zatrudnienia w Polsce i mamy nadzieje, że kiedyś przyczyni się również do budowy lepszej pozycji ukraińskich firm w okresie odbudowy gospodarki – mówi Justyna Orłowska, pełnomocnik Prezesa Rady Ministrów ds. Centrum GovTech.
“Studia” z wiedzy praktycznej
Program szkoleniowy Umiejętności Jutra wystartuje w kwietniu i potrwa do połowy lipca, a swoim charakterem przypominać będzie skondensowany program studiów podyplomowych, jednak skupiony w całości na wiedzy praktycznej. Dzięki temu, uczestnicy w krótkim czasie otrzymają niezbędne umiejętności do rozwoju kariery. Co więcej, program został ułożony w taki sposób, aby jego absolwenci byli gotowi do wprowadzania realnych zmian w firmach.
Na program Umiejętności Jutra składa się:
- 50 godzin materiałów szkoleniowych
- Ponad 20 interaktywnych webinarów
- Dostęp do ponad 30 trenerów (ekspertów Google, SGH oraz praktyków rynkowych)
- Dostęp do aktywnej społeczności uczestników i trenerów
Uczestnicy i uczestniczki poznają szczegółowo sześć obszarów tematycznych:
- Podstawy zarządzania i biznesu
- Podstawy marketingu internetowego
- Wykorzystanie danych w optymalizacji biznesu
- Performance marketing w praktyce
- Technologiczne aspekty prowadzenia biznesu w sieci
- Narzędzia chmurowe w biznesie i marketingu
W ramach programu pokazane i omówione zostanie szerokie spektrum narzędzi wykorzystywanych do transformacji cyfrowej i marketingu internetowego, w tym ponad 12 polskich rozwiązań. Szkolenie zawierać będzie także moduł dotyczący etycznego oraz inkluzywnego działania i projektowania w internecie.