Social media w firmie
Media społecznościowe to wyjątkowe pole dla działań marketingowych w firmie. Reklama i komunikacja firm w social mediach jest już na tak wysokim poziomie, że wielu przedsiębiorców rezygnuje z tradycyjnej strony internetowej i działalność promocyjną prowadzi jedynie przez kanały mediów społecznościowych. Podpowiadamy w jaki sposób robić to dobrze i interesująco.
Reklama i marketing internetowy rozwija się wraz z powstawaniem nowych platform social media. Kluczem ich popularności dla firm jest ogromna liczba użytkowników, które skupiają poszczególne serwisy. Według danych z października 2019 roku z Facebook'a korzysta codziennie aż1,62 mld ludzi z całego świata. Dla przedsiębiorców to miejsce w którym bez ograniczeń mogą dotrzeć do potencjalnych klientów. Co ważne, w social media komunikacja na linii firma - konsument jest o wiele bardziej bezpośrednia i osobista niż poprzez inne ścieżki reklamy. Niesie to szereg korzyści, a przede wszystkim możliwość przywiązania klienta do marki.
Zobacz także: Seniorów czekają GŁODOWE EMERYTURY! Potwierdza nawet ZUS
Druga strona medalu
Są także i ciemne strony mediów społecznościowych. W przypadku niezadowolenia konsumenta przedsiębiorca powinien spodziewać się negatywnej opinii, która tak samo jak te pozytywne będzie widoczna dla wszystkich. I w tej trudnej sytuacji jest pozytyw - dzięki platformom social media łatwiej jest szybko wyłapać i na bieżąco rozwiązywać problemy. Nie chowanie głowy w piasek, natychmiastowa reakcja na skargę i wysoka kultura osobista pozwolą z trudnej sytuacji wyjść z twarzą.
Profesjonalne agencje
Obecnie marketing w mediach społecznościowych to nie tylko dodatek do klasycznych form reklamy, ale odrębnie i prężnie działający segment rynku. Są agencje i firmy zajmujące się wyłącznie promowaniem i prowadzeniem profili w social media. Przedsiębiorca powinien rozważyć skorzystanie z ich usług. Warto też, by miał świadomość, że wiele osób nie korzysta już z internetu w tradycyjny sposób, a serwisy i strony jakie ich interesują śledzą przez Facebook'a czy Twittera. Dlatego tak ważne jest, by mediami społecznościowymi firm zajęli się profesjonaliści. Regularnie i interesująco prowadzone profile zwiększają wiarygodność. Warto mieć świadomość, że obecnie regułą jest, iż potencjalny klient, przed pierwszymi zakupami, sprawdza czy firma ma swój kanał na Facebook'u i czyta zamieszczone tam posty i komentarze.
Sprawdź również: Pracodawco, udziel zaległego urlopu albo zapłacisz słoną KARĘ!
Więź z klientem
Istotnym elementem marketingu w social media jest komunikacja i budowanie więzi z klientem. W mediach społecznościowym kontakt na linii firma - konsument jest o wiele bardziej osobisty niż w przypadku tradycyjnych ścieżek reklamy. W ten sposób można o wiele łatwiej i prościej trafić do swojej grupy docelowej i prowadzić z klientami regularną komunikację, która przyciąga ich do danej marki. Warto zatem prócz tradycyjnych zdjęć produktowych udostępniać posty z poradami, prywatnymi przemyśleniami czy ciekawostkami związanymi z branżą firmy. W ten sposób klienci nabiorą większego zaufania i przywiązania do marki, będą ją traktować jako swojego specyficznego „przyjaciela” z internetu. Za pośrednictwem mediów społecznościowych można ogłaszać również konkursy czy przekazać kody rabatowe.
Sprzedaż w socialach
Z założenia konta w mediach społecznościowych nie służą sprzedaży bezpośredniej, a stanowią przede wszystkim bazę do budowania świadomości marki i zaufania wśród klientów. Dynamiczny rozwój social media sprawił jednak, że niektóre firmy, zwłaszcza te mniejsze, przeniosły swoją działalność tylko na takie platformy. Często sklepy internetowe prowadzą sprzedaż poprzez Facebook'a czy Instagram. Ten pierwszy uruchomił nawet specjalną tablicę ogłoszeń - Marketplace, gdzie można wystawiać artykuły na sprzedaż. Modne stało się również prowadzenie transmisji na żywo podczas, której prezentuje się towary, a klienci w komentarzach je rezerwują i kupują.
Zobacz też: Nadchodzi drożyzna?! Przez jedną ustawę Polacy więcej zapłacą za produkty i usługi
Popularne media społecznościowe
Światowy gigant social media. Praktycznie każda firma powinna zastanowić się nad kontem w tym serwisie. Podstawowym narzędziem do promocji marki jest tutaj aktywne prowadzenie funpage'u, czyli strony firmy gromadzącej jej fanów. Jest ona podstawową platformą komunikacji z konsumentami.
Idealnie miejsce to przedstawiania zdjęć produktowych. Instagram stanowi doskonałe dopełnienie Facebook'a i jest swego rodzaju internetowym albumem ze zdjęciami milionów osób i firm.
Platforma dedykowana specjalistom i pracownikom. Za jej pośrednictwem firma może prowadzić rekrutację i działania marketingowe. Co ważne, jest do dobre miejsce do pozyskiwania kontaktów do współpracy z innymi firmami.
Miejsce dedykowanie wymianie poglądów i wyrażaniu swojego zdania. Konta na Twitterze posiadają zarówno politycy, artyści, sportowcy jak i miliony prywatnych osób. Jest to dobre miejsce to przekazywania wartości i założeń biznesowych i społecznych danej firmy.
Post minimum raz dziennie
Eksperci od reklamy są zgodni, tylko aktywne prowadzenie kont w mediach społecznościowych będzie miało pozytywne przełożenie na wizerunek marki. Przyjęło się, że zarówno na Facebook'u i Instagramie oraz Twitterze należy publikować coś przynajmniej raz dziennie.