Sztuczna inteligencja wkracza do polskich sklepów
Z najnowszego raportu Adyen Index "Retail Report 2025" wynika, że 37% polskich konsumentów korzysta ze sztucznej inteligencji (AI) podczas zakupów. To imponujący wzrost o 42% w porównaniu z rokiem 2024. Co dziesiąty Polak (11%) po raz pierwszy skorzystał z AI jako wsparcia w zakupach w ciągu ostatnich 12 miesięcy.
Pokolenie Z liderem
Najbardziej entuzjastyczną grupą użytkowników AI podczas zakupów jest pokolenie Z (osoby w wieku 16–27 lat), gdzie odsetek ten wynosi aż 64%. Millenialsi (28–43 lata) również chętnie korzystają z tej technologii (49%), a w generacji X odsetek ten wynosi 29%. Najmniej skłonni do korzystania z AI podczas zakupów są baby boomers (13%).
Ponad połowa polskich konsumentów (58%) jest świadoma tego, że firmy mogą wykorzystywać AI do rekomendowania produktów. To pokazuje, że konsumenci są coraz bardziej świadomi wpływu technologii na ich decyzje zakupowe.
AI jako inspiracja i szansa dla marek
52% badanych przyznało, że technologia pomaga im odnaleźć inspirację podczas kupowania odzieży, dodatków i produktów spożywczych. Taki sam odsetek respondentów korzysta z AI, aby trafiać na mniej znane marki. Autorzy raportu wskazują, że stwarza to realną szansę dla firm na budowanie partnerstw i rozwijanie strategii cross-sellingowych.
Otwartość na zakupy z wykorzystaniem AI w przyszłości zadeklarowało 49% uczestników badania. Technologia ta ma więc potencjał nie tylko jako narzędzie wspierające decyzje zakupowe, ale także jako kanał sprzedaży, który może kształtować nowe nawyki konsumenckie.
Metodologia badania
Badanie Adyen Index "Retail Report 2025" przeprowadzono między 26 lutego a 12 marca br. wśród 41 tys. konsumentów i 14 tys. przedsiębiorstw handlowych z różnych krajów, w tym z Polski, gdzie badaniem objęto 1001 konsumentów oraz 500 przedsiębiorstw.

Polecany artykuł: