Potencjalne ryzyko naruszenia poufności danych wynika z tego, że przetwarzające je aplikacje i urządzenia w placówce ochrony zdrowia współpracują ze sobą, aby połączyć się z siecią „zdalnych pacjentów”. W związku z tym w szpitalach i przychodniach powinny być wdrażane rozwiązania minimalizujące ryzyko udanego cyberataku i umożliwiające zachowanie zgodności z przepisami o ochronie danych osobowych.
ZOBACZ TEŻ: Wybierasz paczkę za pobraniem? Teraz u kuriera możesz zapłacić BLIKIEM
Problemem może być sieć pacjenta
- Administratorzy IT w placówkach ochrony zdrowia nie mają wglądu w ustawienia konfiguracyjne sieci, z którymi łączą się podczas telekonsultacji. - Pacjenci, korzystając z aplikacji do wideokonferencji lub przesyłania wiadomości, używają zazwyczaj prywatnych urządzeń, zaprojektowanych przede wszystkim z myślą o wydajności, a nie bezpieczeństwie. Są one często podłączone do niewłaściwie zabezpieczonych sieci domowych, a w skrajnych przypadkach do publicznych sieci Wi-Fi – mówi Jolanta Malak, dyrektor Fortinet w Polsce.
Cyberprzestępcy mają świadomość, że jednostka medyczna nie jest w stanie zarządzać zabezpieczeniami infrastruktury u osób trzecich. Wiedzą też, że za pośrednictwem użytkowników mogą spróbować uzyskać dostęp do medycznej sieci i cennych danych. Placówki ochrony zdrowia powinny więc przede wszystkim zabezpieczać własną infrastrukturę i w ten sposób minimalizować ryzyko wycieku wrażliwych informacji. Przede wszystkim powinny być wdrażane rozwiązania zawierające mechanizmy weryfikacyjne tożsamości pacjentów. Zdarzają się bowiem sytuacje, w których ktoś podszywa się pod inną osobę, aby zdobyć informacje o jej stanie zdrowia, a następnie wykorzystać do szantażowania jej lub w innym nieuczciwym celu.
Aby zminimalizować ryzyko takiego wycieku danych, można zastosować podobne rozwiązania jak np. w bankowości elektronicznej – powiązanie konta pacjenta z numerem telefonu komórkowego i adresem e-mail, a następnie weryfikację dwuetapową podczas rejestracji. W trakcie rejestracji pacjent może także ustawić pytanie pomocnicze (nie powinno ono dotyczyć znanych innym faktów z jego życia), na które trzeba odpowiedzieć podczas logowania.
- Podobne zabiegi pozwolą placówkom ochrony zdrowia zachować pewien stopień kontroli nad tym, kto zwraca się po poradę – podkreśla Jolanta Malak. – Nie mają one wpływu na to, jak zabezpieczona jest sieć i urządzenia zdalnego pacjenta. Mogą za to z pewnością zadbać o weryfikację tożsamości i bezpieczeństwo udostępniania danych.
Jakie rozwiązania stosować?
Wraz ze zmianami w sposobie funkcjonowania systemu ochrony zdrowia oraz rosnącą popularnością pracy zdalnej, przychodnie i szpitale muszą aktywnie poszukiwać rozwiązań, dzięki którym dane przesyłane w ramach usług telemedycznych będą bezpieczne. Oprócz wdrożenia infrastruktury SD-WAN, która ma na celu zabezpieczenie rozproszonych sieci bez uszczerbku dla ich wydajności, zespoły IT w placówkach medycznych powinny rozważyć następujące rozwiązania wskazane przez ekspertów Fortinet:
· Zabezpieczenie urządzeń końcowych – zapewnia możliwość sprawowania kontroli nad komputerami i sprzętem mobilnym dzięki kompleksowym informacjom dotyczącym stanu zabezpieczeń oraz gwarantuje proaktywną ochronę z wykorzystaniem bezpiecznego zdalnego dostępu poprzez wbudowaną sieć VPN. Rozwiązanie to powinno być połączone z systemem zarządzania urządzeniami końcowymi, co umożliwia skalowalne i scentralizowane zarządzanie nimi.
· Produkty do zarządzania tożsamością i dostępem (IAM) – są przeznaczone do potwierdzania tożsamości użytkowników i urządzeń w momencie ich połączenia z siecią poprzez uwierzytelnianie wieloskładnikowe oraz weryfikację posiadania stosownych certyfikatów.
· Rozwiązania do zarządzania urządzeniami bezprzewodowymi – zawierają pakiety ustawień konfiguracyjnych punktów dostępowych, dzięki czemu zapewniają bezpieczną łączność między zdalnymi lokalizacjami, a sieciami placówek medycznych. Dodatkowo, ich zespoły IT powinny również rozważyć połączenie bezprzewodowych punktów dostępowych z zaporami sieciowymi.
· Rozwiązania wyposażone w zintegrowane mechanizmy zapewniające poufność rozmów telefonicznych – technologia ta może sprostać dużemu natężeniu ruchu w komunikacji głosowej, zarówno pod względem jej bezpieczeństwa, jak i wydajności.
· Rozwiązania uwierzytelniania sieciowego – umożliwiają wielu pracownikom zdalnym bezpieczny dostęp do sieci ich pracodawcy.
· Zapory sieciowe następnej generacji – konsolidują różne rozwiązania ochronne, takie jak automatyczne zabezpieczenia przed zagrożeniami i inspekcja ruchu SSL.
Wprowadzenie nowatorskich rozwiązań do sieci placówek ochrony zdrowia znacznie zwiększa jakość opieki nad pacjentem. Dzięki telemedycynie lekarze nadal są w stanie pomagać nawet tym, którzy z różnych powodów nie mogą dotrzeć do przychodni. Narzędzia te stale się rozwijają i stają ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej – dlatego tak ważnym wyzwaniem jest ich odpowiednie zabezpieczanie.
SPRAWDŹ TAKŻE: Rodziny zanurzone w technologiach. Polacy wierzą, że cyfryzacja pomaga łączyć życie prywatne z pracą