Loty w dowolne miejsce za 35 zł okazały się ofertą gruszek na wierzbie
- Konsumenci mają prawo zakładać, że przedsiębiorca prezentuje cechy danej oferty w sposób rzetelny i niewprowadzający w błąd. W przypadku tak zwanych tanich linii lotniczych podróżni przyzwyczajeni są do licznych promocji cenowych. Działając w zaufaniu do przewoźnika Wizz Air podjęli decyzję o kupnie biletów, zrealizowali płatność i dostali potwierdzenie zawarcia umowy zakupu biletu. Spółka odwołała większość rezerwacji, czym mogła naruszyć zbiorowe interesy konsumentów” – podkreślił prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Linie lotnicze anulowały zakupione bilety ze zwrotem środków jednak nie uchroniło to firmy przed skargami klientów do UOKiK.
Potężna broń UOKiK na nieuczciwych przedsiębiorców
Przedsiębiorca ma potencjalną przewagę nad konsumentem jednak UOKiK może nakładać ogromne kary. Podstawą sankcji jest naruszenie zbiorowych interesów konsumentów. Znaczna część takich postępowań dotyczy promocji, które są mniej korzystne niż wyglądają. UOKiK może nałożyć na przedsiębiorcę karę w wysokości 10% obrotu za poprzedni rok obrotowy.
Ponad 100 mln kary UOKiK dla Biedronki
W połowie 2023 r. sąd apelacyjny utrzymał karę ponad 100 mln zł nałożoną przez UOKiK na sieć Biedronka za nieprawidłowości w oznaczaniu cen.
- 1/3 Cena w kasie wyższa niż umieszczona na półce lub brak informacji o cenie produktu? To praktyki niegodne z prawem. Sąd Apelacyjny potwierdził decyzję Prezesa UOKIK i oddalił apelację spółki Jeronimo Martins Polska, właściciela sieci Biedronka – poinformował wtedy UOKiK.