TOP1. Internet daje duży wybór, więc wybierz lokalnie
Z najnowszego raportu Gemiusa wynika, że w 2020 r. aż 72% konsumentów zrobiło zakupy online. To wzrost o 11 pp. w porównaniu do poprzedniego roku. Z kolei dane Farmy Świętokrzyskiej wskazują, że sprzedaż w jej sklepie internetowym z biożywnością w ciągu roku podwoiła się. Takie zakupy są nie tylko bezpieczniejsze w pandemii, ale dają konsumentowi dostęp do szerszego asortymentu. Zamiast kupować online produkt dużej korporacji, postaw na lokalne wyroby, które wygrywają jakością, a nierzadko także ceną.
TOP2. Przeszukuj social media
Lokalni producenci często ogłaszają się w social mediach. Media społecznościowe coraz bardziej zastępują lokalne gazety i portale, pozwalając jednocześnie konsumentowi na bezpośredni kontakt z marką. Szukaj informacji na grupach lokalnych społeczności, wśród znajomych, na grupach związanych ze zdrową żywnością. Jeśli nie widzisz takich informacji – pytaj! Na pewno znajdzie się ktoś, kto poleci dobrego producenta, a być może zapoczątkujesz dłuższą dyskusję, która pozwoli wyłowić wartościowe lokalne firmy.
TOP3. Udostępniaj, polecaj i pisz dobre recenzje
Spróbuj opublikować w internecie np. trzy pozytywne recenzje lokalnych firm, z których produktów jesteś zadowolony. To niewielki trud, a pozwoli innym konsumentom na trafny zakup i wesprze małą markę w jej działaniach marketingowych. Polub, udostępnij, skomentuj firmę, produkt lub usługę, z której byłeś zadowolony.
- Wielu osobom wydaje się, że ich recenzja niewiele zmienia. Tymczasem każdy pozytywny głos ma ogromne znaczenie, szczególnie dla lokalnych przedsiębiorców, którzy często prowadzą swój biznes z prawdziwą pasją i pozytywne oceny klientów ogromnie ich motywują - mówi Łukasz Gębka, Prezes Farmy Świętokrzyskiej.
TOP4. Odwiedź targowisko
Targowisko na świeżym powietrzu, przy zastosowaniu wszystkich zasad bezpieczeństwa w pandemii, jest dobrym miejscem do wspierania lokalnych drobnych przedsiębiorców. Można znaleźć tam nie tylko żywność od rolnika, ale także inne niezbędne potrzebne produkty, których zakupem można wesprzeć konkretnych ludzi.