"Profilaktyka, Człowieku!" to kampania edukacyjna Ministerstwa Zdrowia realizowana w ramach programu „Ograniczanie społecznych nierówności w zdrowiu", realizowanego ze środków Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009-2014 oraz budżetu państwa. Jak wskazuje resort zdrowia, ma na celu „zwiększenie świadomości w zakresie zdrowego trybu życia oraz czynników ryzyka, związanych z wystąpieniem chorób układu krążenia i układu oddechowego". Ma docierać do mieszkańców dużych miast, ale i do tych z mniejszych miejscowości i terenów wiejskich.
Polecamy: QUIZ: Sprawdź, czy masz szansę na podwyżkę
W spotach głównym bohaterem jest elegancko ubrany mężczyzna, który ma na sobie końską maskę. Zabawnym, mentorskim tonem tłumaczy, dlaczego warto prowadzić zdrowy tryb życia i regularnie się badać. Zachęca również do odwiedzenia strony internetowej profilaktykaczlowieku.pl, na której odbiorca ma znaleźć więcej informacji. To kolejne spoty po niefortunnej i wyśmianej w sieci kampanii z królikami, która mówiła o tym, że te zwierzątka "nie stresują się, zdrowo się odżywiają i mają dużo ruchu", więc "jeśli chcesz mieć dużo potomstwa, weź przykład z królików". Internauci kpili wtedy, że apelowanie do "rozmnażania się jak króliki" jest mocno nietrafione.
Oprócz wzbudzającej wątpliwości treści, oburzenie wywołała kwota, jaką przeznaczono na realizację kampanii: 2,7 mln zł. Internauci wskazywali wtedy, że lepiej byłoby wydać pieniądze na 500 Plus, które realnie wspomaga rodziny niż "wzywać do tego, aby się rozmnażano".
Jak podkreślono, kampania wspierana jest przez środowisko ekspertów – patronat merytoryczny nad kampanią objęło Polskie Towarzystwo Kardiologiczne, Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce oraz Towarzystwo Internistów Polskich. Dodatkowo w działania zaangażowani zostali znani influencerzy (Stuu, Trenuj z Krzychem, Matura to Bzdura, Blowek, Zuzanna Borucka, Kaiko, Marcin Dubiel). Działania marketingowe z uwagi na profil aktywności grupy docelowej - osoby w wieku 18-34 lata prowadzone są w Internecie. Autorem pomysłu, kreacji oraz wdrożenia kampanii jest VML Poland, za działania komunikacyjne odpowiada Hill+Knowlton Strategies. Za produkcję spotów odpowiada Dom Produkcyjny Sputnik Studio.