Czterech na dziesięciu przedsiębiorców żałuje założenia firmy w Polsce
W badaniu Keralla Research dla BIG InfoMonitor ankietowano telefonicznie 500 przedsiębiorstw. Okazało się, że co czwarty przedsiębiorca żałuje otworzenia firmy. Tłumacząc przyczyny niechęci najczęściej wskazywano brak wykwalifikowanych pracowników, wysokie koszty prowadzenia działalności w branży, zbyt duża ilość przepisów i regulacji oraz duża konkurencja. Oprócz transportowców, pesymistycznie wypowiadają się handlowcy i właściciele firm przemysłowych.
ZOBACZ: Jak założyć własną firmę. Praktyczny PORADNIK
Transportowcy mają powody do narzekań, bo jak zaznacza prezes BIG InfoMonitor Sławomir Grzelczak, branża boryka się z problemami w spłatach zobowiązań wobec dostawców i instytucji finansowych. Co dziesiąta firma ma opóźnienia z płatnościami. Zaległości transportu przekroczyły kwotę 2,25 mld zł, od marca 2020 roku wzrosły o ok. 0,2 mld zł.
Według badania jest spora niepewność na rynku handlowym i przemysłowym
Oprócz transportowców, założenia firmy żałował co trzeci handlowiec. Jako powód pesymizmu wskazywali doświadczenia po pandemii. BIG InfoMonitor podaje, że handel wciąż ma największe zaległości ze wszystkich sektorów, wysokości 8,4 mld zł, a podczas pandemii zobowiązania wzrosły o 0,6 mld zł. Sławomir Grzelczak zaznaczył jednak, że wiele zależy od tego czym przedsiębiorstwo handluje, niektóre sektory tracą, a inne zyskują.
Prezes BIG InfoMonitor wskazuje, że istnieje również spora niepewność w przemyśle. 14 procent przedsiębiorców z sektora deklarowało, że nie założyłaby podobnie co drugiej firmy. Jednocześnie 48 proc. nie było w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi. Zaległości wynoszą obecnie 6,6 mld i wzrosły od pandemii o 0,9 mld zł.
Pozytywne odpowiedzi firm budowlanych i usługowych
Znacznie lepiej trzyma się branża budowlana. Żaden z badanych prezesów nie żałował założenia firmy. 77 procent stwierdziło nawet, że otworzyłoby firmę budowlaną drugi raz, wątpliwości miało jedynie 23 procent badanych. Co ciekawe, jeszcze dwa lata temu dwóch na dziesięciu właścicieli twierdziło, że nie założyłoby ponownie przedsiębiorstwa budowlanego.
Z wyników badania wynika, że równie dobrze wypadły usługi. Trzech na czterech przedsiębiorców stwierdziło, że chętnie otworzyłoby biznes w swojej branży, 8 proc. wskazywało, że jest zmęczona wysokimi kosztami prowadzenia interesu. Keralla Research zaznacza jednak, że w badaniu brały udział mikro, małe i średnie firmy, które sprzedawały towary i usługi inny firmom oferujące płatność z odroczonym terminem, to w próbie nie było przedsiębiorstw skupionych na klientach detalicznych.