Duża podwyżka cen w dyskontach
Od początku roku jesteśmy świadkami wojny cenowej toczonej przez Lidla i Biedronkę. Każdy z dyskontów zapewnia, że jest tańszy od konkurencji. Zarówno Lidl jak i Biedronka deklarowali, że w kwietniu nie podniosą cen mimo powroty 5 proc. stawki VAT na żywność. Okazuje się jednak, że ceny jednak poszły w górę, co widać w kwietniowych danych ASM Sales Force Agency, agencji przygotowującej comiesięczne dane na temat cen koszyka podstawowych produktów. W kwietniu ceny koszyka podstawowych zakupów były w Biedronce wyższe miesiąc do miesiąca o 11,16 proc, a w Lidlu o 12,22 proc.
Auchan liderem najtańszych zakupów
Z kwietniowego badania wynika, że na pozycję lidera najniższych cen wróciła sieć Auchan. Średni koszt koszyka zakupowego ASM Sales Force Agency w tej sieci wyniósł 227,37 zł. To spadek o 1,66 zł, czyli o 0,72 proc. mniej niż najtańszy koszyk w marcu, należący przed miesiącem do sieci Biedronka. Różnice w średniej cenie koszyka między pierwszym a drugim i trzecim sklepem w rankingu wyniosły odpowiednio więcej o 27,21 zł (Biedronka) i 47,01 zł (Kaufland). Najdrożej było w Intermarche, gdzie za zakupy trzeba było płacić 322,12 zł.
W siedmiu na trzynaście badanych przez ASM sieci ceny w kwietniu były wyższe niż w marcu. Taniej było tylko w Netto (o 3,9 proc.), Auchan (o 4,38 proc.), Kauflandzie (o 7,02 proc.). Minimalnie niższe ceny miesiąc do miesiąca odnotowano także w Dino, Polomarkecie i Aldi.
Najtaniej jest w hipermarketach
W kwietniu najtańsze zakupy były w hipermarketach, tu koszyk produktów to koszt 281,79 zł. Kolejny raz najdrożej jest w kanale e-grocery – tam koszyk kosztował w kwietniu średnio 351,38 zł. Największy wzrost cen widoczny jest w dyskontach (10,92 zł).
W badaniu i Raporcie Koszyk Zakupowy przeanalizowano ceny najpopularniejszych artykuły FMCG z podstawowych kategorii (tj. nabiał, mięso, wędliny i ryby, napoje, słodycze, piwo, chemia domowa, kosmetyki i inne). ASM Sales Force Agency bada ceny tych samych 40 produktów w 13 sieciach handlowych zarówno w sklepach tradycyjnych, jak i e- commerce.
Polecany artykuł: