ED74 w służbie społecznej
PKP Intercity mając na uwadze przyjętą strategie taborową na lata 2016-2020 oraz prognozowane wyniki finansowe i przewozowe spółki, podjęło decyzję o przyjęciu modelu wykonania naprawy poziomu P5 wraz z modernizacją wszystkich pojazdów ED 74. Zostaną wymienione w nich siedzenia oraz zamontowane bezprzewodowy internet i gniazdka. Pojawią się udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami i pasażerów z rowerami. Dodatkowo modernizacja ma na celu poprawę sprawności pojazdów, a więc zastosowanie takich rozwiązań technicznych, które wyeliminują stosunkowo liczne dotychczas awarie jednostek.
Zobacz również: Kulisy pracy drużyn konduktorskich PKP Intercity
- Deklarowaliśmy, że nie zostawimy pociągów ED74 i teraz chcemy się wywiązać z zapowiedzi. Spółka nie może pozwolić sobie na niekorzystanie z pojazdów, na których wciąż trwa leasing zwrotny. Ponadto kursowanie ezt kosztuje nas mniej (niższe stawki dostępu PKP PLK) niż składów wagonowych – mówi Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Trasy pociągów obsługiwane „Edytami"
Spółka przeanalizowała dane dotyczące wzrostu liczby pasażerów. W tym roku w pierwszych ośmiu miesiącach PKP Intercity przewiozło prawie 29 mln pasażerów, co stanowi wzrost o 13 procent w stosunku do analogicznego okresu rok temu. W zeszłym roku przewoźnik przewiózł 38,5 mln pasażerów, co stanowi dynamikę na poziomie 24 procent. Zostały wzięte pod uwagę prowadzone przez PKP PLK prace na sieci kolejowej i ich efekty za kilka lat. Dzięki temu zdefiniowano trasy, gdzie mogłyby pojechać pojazdy ED 74.
Plan PKP Intercity zakłada, że w wariancie podstawowym pociągi zestawione z ED 74 (w zależności od potrzeb również w trakcji podwójnej) pojadą trasą Wrocław – Lublin przez Lubliniec, Częstochowę, Piotrków Trybunalski, Tomaszów Mazowiecki, Radom i Dęblin oraz z Wrocławia do Kielc przez Lubliniec i Częstochowę. Ponadto ED 74 pojadą w relacji Kraków – Lublin przez Kielce, Radom i Dęblin (jedna para pociągów). Wszystkie „Edyty" kursować będą w ramach kategorii InterCity (IC). Przewoźnik zakłada, że pomiędzy Wrocławiem a Lublinem pociągi będą kursować w stałym takcie co 2 godziny. Ich bazą macierzystą będzie stolica woj. dolnośląskiego.
Czytaj też: Jak powstają tablice relacyjne? Kulisy pracy studia poligraficznego PKP Intercity
PKP Intercity w październiku i listopadzie przeprowadzi dialog techniczny, który określi m. in. szacowaną wartość zamówienia. Postępowanie przetargowe przewoźnik zamierza ogłosić jeszcze w tym lub na początku przyszłego roku.
Historia ED 74
Pojazdy ED 74 były przekazywane do eksploatacji Przewozom Regionalnym w latach 2007 (11 pojazdów) i 2008 (3 pojazdy). Od grudniu 2008 roku „Edyty" zostały włączone do PKP Intercity i od tego momentu uzupełniły park taborowy spółki. 14 pojazdów było dostępnych do ruchu w okresie od rozkładu jazdy 2008/2009 do roku 2013 i 2014. Od roku 2013 roku, z powodu braku przeglądów P4, pojazdy były stopniowo wycofywane z tras. Po długich analizach PKP Intercity zdecydowało się na przywrócenie pojazdów do ruchu. Obecnie z 14 pojazdów ED 74 tylko 7 posiada wykonane przeglądy P4, a jedynie 3 z nich na co dzień wożą pasażerów.
Sprawdź także: Wspólny bilet na PKP Intercity i Przewozy Regionalne [WIDEO]
Źródło: PKP Intercity