Zainwestuj w audiomarketing

2011-09-10 4:00

Coraz więcej firm zaczyna dostrzegać korzyści płynące z zastosowania audiomarketingu. Ta nowatorska forma promocji ma zwiększyć sprzedaż i poprawić wizerunek przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie... muzyki.

Audiomarketing jest jeszcze w Polsce niedoceniany, ale powoli się to zmienia. Wielkie sieci doskonale zdają sobie sprawę, że odtwarzanie odpowiednio dobranych utworów muzycznych może wpłynąć na wyniki sprzedaży. Zalety muzyki zaczynają wykorzystywać również mniejsze punkty handlowe i usługowe. Badania dowiodły, że sprzedaż w sklepach stosujących audiomarketing wzrasta o ok. 40 procent.

Przebój sprzedaje

Nie od dziś wiadomo, że chwytliwy przebój pomaga sprzedać produkt. Odpowiednio dobrane utwory oddziałują na podświadomość konsumenta, wpływając na jego zachowania, nadają klimat miejscu sprzedaży. Klienci dłużej zostają w miejscach, w których odtwarzane są przyjemne dźwięki i chętniej do nich wracają. Kiedy w punkcie usługowym albo handlowym panuje cisza, klient może czuć się spięty. Dzięki muzyce rozluźnia się i łatwiej podejmuje decyzje związane z zakupem poszczególnych towarów.

Muzyka może też zmienić postrzeganie marki, ponieważ działa na emocje i wytwarza wobec niej pozytywne odczucia. Utrwala markę w pamięci konsumentów i dzięki temu przywiązuje ich do niej. Gdzie sprawdza się audiomarketing? We wszystkich punktach handlowych i usługowych - w sklepach, super- i hipermarketach, galeriach handlowych, kawiarniach, pubach i restauracjach oraz zakładach kosmetycznych, fryzjerskich i fitness klubach.

Program muzyczny

W swoim punkcie możesz odtwarzać utwory dobrane przez ciebie lub pracowników albo po prostu włączyć ra dio. To jednak nie jest profesjonalny audiomarketing. Często dobór muzyki jest nieodpowiedni i zamiast poprawiać nastrój, może tylko zirytować twoich klientów. Istotne jest również natężenie dźwięków - zbyt głośne będą zagłuszać pracowników i konsumentów, a za ciche nie będą słyszalne. Przedsiębiorcy nagminnie zapominają też o tym, że utwory muzyczne chronione są prawem autorskim. Odtwarzanie ich bez odprowadzania opłat z tytułu ich eksploatacji może grozić wysokimi karami. Lepiej więc nie ryzykować i uregulować formalności z odpowiednim urzędem.

Audiomarketing to opracowany przez profesjonalistów specjalny program muzyczny. Muzyka jest odpowiednio dobrana i sprofilowana. I tak na przykład w kawiarni odtwarzane są dźwięki bardziej nastrojowe, a w supermarkecie dynamiczne i przebojowe. Utwory muzyczne mogą być przeplatane informacjami skierowanymi do klientów (np. o promocjach czy wyprzedażach), spotami reklamowymi czy ogłoszeniami, które też będą wpływać na decyzje podejmowane przez konsumentów podczas zakupów. Muzyka wybrana przez zawodowców dostosowana jest również do pory roku czy świąt. W lecie na pewno lepiej słucha się wakacyjnych przebojów, kojarzących się z wypoczynkiem, w grudniu natomiast utworów bożonarodzeniowych.

Usługi profesjonalisty

Jeśli prowadzisz niewielki punkt handlowy wystarczy, że sam stworzysz własną playlistę z utworami dostosowanymi do okoliczności. W przypadku większych punktów albo takich, gdzie istotne jest budowanie nastroju (np. w restauracjach), warto pomyśleć o usługach zawodowców. Firmy zajmujące się audiomarketingiem dobiorą za ciebie utwory, a także zajmą się stroną technologiczną oraz prawną. Zwykle instalowane są specjalistyczne systemy, a muzyka dostarczana jest do punktów sprzedaży np. drogą satelitarną albo za pośrednictwem Internetu. Ty płacisz za usługę i nie zajmujesz się już więcej muzyką. Ona po prostu płynie sobie z głośników. Taką usługę zwykle opłaca się miesięcznie. Może wynosić ona ok. 1-5 tys. zł. Koszt zależny jest m.in. od tego, ilu obiektów dotyczy usługa oraz jakie utwory wybierzesz (muzykę komercyjną czy niekomercyjną), a także od liczby spotów reklamowych.

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze

Materiał sponsorowany