mandat za parkowanie pod sklepem

i

Autor: shutterstock(2)

Takie są zasady

Czy musimy płacić za parkowanie pod sklepem? Jak uniknąć kary na parkingu pod Biedronką i Lidlem?

2024-04-12 11:28

Wiele sklepów, takich jak Lidl czy Biedronka, czy nawet restauracji fast food jak McDonald's zaczyna instalować na swoich miejscach parkometry. Jeśli nie pobierzemy biletu na parkowanie, możemy otrzymać karę finansową. Co w przypadku, gdy jesteśmy klientami, ale zapomnieliśmy o bilecie? Czy wówczas musimy płacić za parkowanie czy otrzymany mandat?

Kiedy zapłacisz za parkowanie pod sklepem? Za niepobranie biletu można dostać mandat

Markety i restauracje w atrakcyjnych lokalizacjach mierzyły się z zajmowania parkingów przez osoby, które nie były ich klientami. Np. pracownicy lokalnych biur pozostawiali swoje auta na długie godziny, zajmując miejsca dla klientów. W efekcie w wielu miejscach pojawiły się parkomaty - pierwszą godzinę, półtorej, lub dwie postoju mamy za darmo jeśli pobierzemy bilet. Z reguły klient, który przychodzi zrobić zakupy, lub zjeść, mniej-więcej tyle czasu potrzebuje na zostawienie samochodu.

Zdarza się jednak, że mimo korzystania z usług danego sklepu lub restauracji, zapomnimy o pobraniu biletu. Wtedy wracając z zakupów/jedzenia możemy znaleźć za wycieraczką wezwanie do zapłaty. Warto podkreślić, że w świetle prawa nie jest to mandat, a rachunek za parkowanie, który jest podstawą do roszczenia wobec nas zapłaty. Nie grożą nam za to konsekwencje karne, choć możemy zostać w efekcie dłużnikiem. Jednak nie musimy płacić kary, jeśli faktycznie byliśmy klientem, możemy zareklamować karę.

Jak odwołać się od kary za parkowanie pod sklepem?

Jako klient możemy wrócić z paragonem do sklepu/restauracji i zażądać wycofania kary, w większości przypadków tak się powinno wydarzyć. W niektórych przypadkach skierują nas do napisania formalnej reklamacji mailem.

Ponadto jeśli nie zauważymy dokumentu z karą przy odjeżdżaniu z miejsca i zobaczymy go dopiero w domu, możemy złożyć reklamację mailem. Musimy w mailu zamieścić zdjęcie paragonu i dokumentu z karą. Z reguły mamy na to 7 dni, od dnia naliczenia opłaty, tu jednak wiele zależy od zarządcy parkingu. Najlepiej z tym nie zwlekać.

Jeśli jednak nie mamy paragonu, możemy mieć problem z udowodnieniem, że byliśmy klientem i trzeba będzie zapłacić karę. Biznesom zależy na tym, aby klienci byli zadowoleni, a ponadto sprawą kar za parkowanie zajął się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK), w efekcie wielu zarządców parkingów dostało kary, a kierowcy otrzymali zwroty.

Prywatny parking pod sklepem. Ten szczegół jest decydujący

Zarządca prywatnego parkingu pod sklepem - który nie należy do pobliskiego sklepu lub lokalu gastronomicznego, może domagać się od nas zapłaty za parkowanie pod warunkiem, że we właściwy sposób zostaliśmy poinformowani o tym, że obowiązuje nas opłata za parking i na jakich zasadach. Oznacza to, że jeżeli właściciel parkingu nie umieścił odpowiedniego oznakowania, a także nie poinformował klientów w czytelny sposób o obowiązującym regulaminie parkingu, klient ma prawo odmówić uregulowania opłaty za parkowanie!

Pieniądze to nie wszystko - Pseudoekologia to nie ekologia

QUIZ PRL. Kultowe przedmioty PRL-u

Pytanie 1 z 14
Służyła do dogrzewania pomieszczeń jesienią i zimą:
QUIZ PRL. Znane marki Polski ludowej

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Nasi Partnerzy polecają
Najnowsze