Od 2016 roku polscy konsumenci mają dostęp do wygodnych płatności odroczonych, znanych również jako "kup teraz, zapłać później" (BNPL). Pionierem w tej dziedzinie był fintech PayPo, a w kolejnych latach dołączyły do niego m.in.:
- Twisto i Klarna - popularne serwisy BNPL znane na arenie międzynarodowej,
- Allegro Pay - usługa płatności odroczonych oferowana przez Allegro,
- Revolut - brytyjski fintech oferujący m.in. konta osobiste i karty debetowe, a od niedawna również płatności odroczone.
Do grona dostawców dołączyły także dwa banki:
- Alior Bank z usługą Alior Pay,
- PKO BP z usługą PKO Płacę później.
Rosnąca popularność płatności odroczonych
Płatności odroczone cieszą się coraz większym zainteresowaniem wśród polskich konsumentów. Wynika to z wielu zalet tej metody płatności, m.in.:
- Możliwość sprawdzenia produktu przed zapłatą - idealne rozwiązanie w przypadku zakupu ubrań lub elektroniki,
- Uniknięcie dodatkowych kosztów - w przypadku terminowej spłaty nie ma żadnych opłat,
- Prosta i szybka procedura - wystarczy założyć konto i wybrać płatności odroczone podczas zakupów online,
- Zwiększona elastyczność zarządzania budżetem - możliwość rozłożenia płatności na raty pozwala lepiej rozplanować wydatki.
Obecnie na polskim rynku dostępnych jest wiele różnych opcji płatności odroczonych. Różnią się one m.in. oferowanym okresem bez odsetek, wysokością opłat za opóźnienia w płatnościach, dostępnymi limitami zakupowymi i procesem zakładania konta.
Co zrobić, aby skorzystać z płatności odroczonej po 1 czerwca 2024?
Aby skorzystać z płatności odroczonej i cieszyć się wygodą tego rodzaju usług, wykonaj poniższe kroki:
1. Sprawdź, czy Twój numer PESEL jest zastrzeżony.
Przed skorzystaniem z płatności odroczonej konieczne jest sprawdzenie, czy Twój numer PESEL nie jest zastrzeżony. Możesz to zrobić w aplikacji mObywatel lub na stronie internetowej mObywatel.gov.pl
2. Zastrzeżony numer PESEL? Wycofaj go czasowo!
Jeśli Twój numer PESEL jest zastrzeżony, tymczasowo wycofaj go, aby móc zrealizować transakcję z PayPo. Pamiętaj, że po zakończeniu zakupu możesz ponownie zastrzec swój numer PESEL.
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL? Możesz to zrobić szybko przez Internet - w aplikacji mObywatel lub na stronie internetowej mObywatel.gov.pl, albo osobiście w dowolnym urzędzie gminy.
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL przez aplikację mObywatel?
- Zaloguj się do aplikacji i w sekcji usługi wybierz ikonę "Zastrzeż PESEL".
- W polu "Zastrzeż PESEL" odznacz zastrzeżenie.
- Wybierz, czy chcesz chcesz cofnąć zastrzeżenie bezterminowo, czy na określony czas.
- Gotowe. Po dokonaniu transakcji z odroczoną płatnością, możesz ponownie zastrzes swój numer PESEL.
Polecany artykuł:
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL za pośrednictwem portalu mObywatel.gov.pl?
- Zaloguj się na swojego konto w serwisie i wejdź w zakładkę “Twoje dane” lub kliknij w banner kierujący do opcji “Zastrzeż PESEL”.
- Następnie, jeśli wybrałeś powyżej opcję “Twoje dane”, to wejdź w zakładkę “Rejestr zastrzeżeń PESEL”.
- Kliknij w button “Cofnij zastrzeżenie” i wybierz, czy robisz to na stałe, czy na określony czas.
- Pamiętaj, że w tych samych miejscach będziesz mógł ponownie zastrzec swój PESEL po realizacji transakcji z PayPo. Ponowne zastrzeżenie możliwe jest po 30 minutach od jego cofnięcia.
Jak cofnąć zastrzeżenie numeru PESEL w urzędzie?
Wybierz się do dowolnego urzędu gminy i wypełnij wniosek dotyczący cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
Złóż podpisany wniosek.
Urzędnik przyjmie wniosek, wprowadzi go do systemu i wyda Ci potwierdzenie cofnięcia zastrzeżenia numeru PESEL.
Jeśli jednak chcesz mieć zastrzeżony numer PESEL na stałe, ale wciąż korzystać z płatności odroczonej, to najlepiej, abyś cofał zastrzeżenie numeru PESEL za pośrednictwem internetu – w portalu lub aplikacji mObywatel, wybierając od razu opcję ponownego automatycznego zastrzeżenia numeru PESEL w określonym czasie. Dzięki temu po realizacji transakcji z płatnością odroczoną Twój PESEL ponownie zostanie zastrzeżony.