Jak zdobyć ubezpieczenie zdrowotne bez pracy? Skorzystaj z oferty NFZ

i

Autor: Fot. Getty Images

NFZ

Zmiana lekarza rodzinnego. W jakich przypadkach jest płatna?

2024-08-04 16:00

Zmiana lekarza podstawowej opieki zdrowotnej jest bezpłatna w określonych ramach. Tak samo w przypadku pielęgniarki lub położnej. Wykorzystanie „limitu” ustalonego przez NFZ spowoduje opłatę za każdą kolejną zmianę.

Wybór lekarza podstawowej opieki zdrowotnej na internetowym koncie pacjenta

Na internetowym koncie pacjenta można wybrać lekarza podstawowej opieki zdrowotnej, pielęgniarkę i położną POZ. Lekarza POZ, pielęgniarkę lub położną można wybrać bezpłatnie dwa razy w każdym roku . Za kolejną zmianę lekarza na NFZ należy zapłacić.

Zmiana lekarza nie podlega opłacie w przypadku:

  • zmiany miejsca zamieszkania
  • zamknięcia lub likwidacji przychodni, w której pacjent był przypisany
  • przejściem na emeryturę lekarza POZ, u którego dotychczas leczył się pacjent
  • ukończeniem przez pacjenta lub jego dziecka 18 lat

Jakie zadania wykonuje lekarz podstawowej opieki zdrowotnej

Lekarz POZ może skierować na badania diagnostyczne. Także do lekarzy specjalistów lub szpitala. Decyzję podejmuje na podstawie wskazań medycznych. Inne zadania lekarza POZ to m.in.

  • leczenie chorób i udzielanie porad
  • ustalanie leczenia farmakologicznego
  • ustalanie i wykonywanie zabiegów medycznych
  • wystawianie recept

Wybór lekarza. Jak dokonać zmian online?

  • wejść w „Moje konto”
  • na dole strony, pod śródtytułem „Twoja Podstawowa Opieka Zdrowotna (POZ)”, znaleźć właściwą pozycję i kliknąć „Wypełnij deklarację”
  • po wybraniu placówki/przychodni wybrać lekarza, pielęgniarkę lub położną

Zmiana powinna nastąpić w ciągu 7 dni, jednak to zależy od trybu pracy przychodni. W praktyce występują przypadki, w których przychodnia akceptuje zmiany i wprowadza nowy wybór do systemu do 3 tygodni.

Odrzucenie deklaracji może nastąpić automatycznie, jeżeli w ciągu 7 dni placówka jej nie podejmie z systemu. Wówczas pacjent otrzyma odpowiednią informację o braku rozpatrzenia deklaracji. W celu uzyskania informacji o powodzie braku rozpatrzenia należy skontaktować się bezpośrednio z placówką, do której została złożona deklaracja. Możliwy jest przypadek, że wybrana placówka nie ma umowy z NFZ, z tego powodu nie realizuje zadań podstawowej opieki zdrowotnej w ramach ubezpieczenia.    

QUIZ Gospodynie domowe w PRL. Czy w Polsce Ludowej dałabyś radę zrobić coś z niczego?

Pytanie 1 z 14
Żyjesz w PRL-u. W sklepie zabrakło majonezu, a jutro wesele. Co robisz?
QUIZ PRL. Gospodynie domowe w PRL-u

Player otwiera się w nowej karcie przeglądarki

Najnowsze