Szwedzka firma w tarapatach. Kolejne oskarżenia o greenwashing
Szwedzka firma odzieżowa H&M po raz kolejny została oskarżona o greenwashing. Latem 2021 roku szwedzka sieciówka skupiła na sobie uwagę wszystkich mediów ponieważ została pozwana za rzekome rzekome wykorzystywanie sfałszowanych informacji dotyczących zrównoważonego rozwoju. Aktualnie otrzymała pozew zbiorowy, w którym głównym zarzutem jest reklamowanie odzieży i akcesoriów fast fashion jako zrównoważonych.
Jak informuje portal Fashion Biznes skargę złożono 3 listopada w sądzie federalnym stanu Missouri. Skarga została złożona przez Abrahama Lizama i Marca Dotena zarzucała szwedzkiej marce, że angażowała się w nielegalne, nieuczciwe i wprowadzające w błąd praktyki biznesowe. Konkretnie chodzi o kwestie stricte związane z marketingiem i sprzedażą zrównoważonej linii odzieży "Conscious Choice Collection". Podkreślili, że firma sprzedając produkty jako ekologiczne łamie prawo.
Kwestia świadomości konsumenckiej i pozew zbiorowy przeciwko marce H&M
"W ostatnich latach konsumenci stali się znacznie bardziej świadomi i wyczuleni na wpływ odzieży oraz artykułów gospodarstwa domowego na środowisko. Konsumenci są skłonni zapłacić więcej za produkty wytwarzane w sposób odpowiedzialny, w tym takie, które nie mają negatywnego wpływu na środowisko. W rezultacie wzrósł popyt na ekologiczne, zrównoważone i przyjazne dla środowiska produkty. (…) H&M natomiast sprzedaje i oznacza produkty jako Conscious Choice mimo, że nie są one wykonane z trwałych i przyjaznych dla środowiska materiałów" - poinformowali mężczyźni w rozmowie z Fashion Law cytowanej przez portal Fashion Biznes.
jak przytacza Fashion Biznes powodowie mówią również o niejednoznacznej narracji prowadzonej przez markę w kwestii zrównoważonego rozwoju oraz stosowaniu różnych technik mających uwiarygodnić ich proekologiczną działalność w internecie.
W ramach pozwu zbiorowego mężczyźni domagają się m.in. odszkodowania pieniężnego (powyżej 5 mln dolarów dla pozwu zbiorowego), nakazu zobowiązującego H&M do “natychmiastowego zaprzestania sprzedaży produktów naruszających prawo” oraz przeprowadzenia korygującej kampanii reklamowej.
Polecany artykuł: