SuperBiz firma Nowoczesne metody kierowania biznesem

Nowoczesne metody kierowania biznesem

19.07.2012, godz. 02:00
Nowoczesne metody kierowania biznesem
foto:

Portale społecznościowe są szansą na promocję biznesu dla właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw

Nowe technologie i media społecznościowe zaczynają odgrywać coraz większą rolę w zarządzaniu firmą. Przedsiębiorca, który chce się rozwijać, powinien na co dzień wykorzystywać nowoczesne metody kierowania biznesem.

Szefowie wielkich firm już dawno docenili rolę nowych technologii w zarządzaniu firmą, mali i średni przedsiębiorcy jeszcze nie do końca zdają sobie sprawę, jak wiele mogą osiągnąć przez aktywną obecność w sieci i odpowiednio zaplanowaną strategię wykorzystania mediów społecznościowych.

Zamiast telefonu - portal społecznościowy

- Otwartość, wykorzystanie informacji płynących z otoczenia i wyzwalanie samodzielności wśród pracowników zastępuje teraz zwykłe wydawanie poleceń i kontrolę, które wcześniej dominowały w zarządzaniu firmą - tłumaczy Piotr Pietrzak, główny technolog w IBM. - Dzięki temu innowacyjnemu podejściu do pracowników i partnerów biznesowych oraz otrzymywaniu za pośrednictwem mediów społecznościowych informacji zwrotnych z otoczenia, firma może lepiej się rozwijać i zwiększać swoje zyski.

W wyniku zmian technologicznych szefowie firm zaczynają odchodzić od poczty elektronicznej i telefonu jako narzędzi do budowania relacji z klientami, partnerami biznesowymi oraz młodszymi pracownikami i stawiają na media społecznościowe.

Większa otwartość nie dotyczy jedynie relacji wewnątrz firmy, ale również kontaktów z partnerami biznesowymi. Takie relacje często przyczyniają się do tworzenia innowacyjnych rozwiązań i skuteczniejszego działania przedsiębiorstwa na rynku.

Korzyści, ale i ryzyko

Większa otwartość firmy to spore wyzwanie, które niesie ze sobą pewne ryzyko. Internet stał się miejscem, w którym mogą pojawiać się rozmaite relacje i opinie pracowników, ale też klientów firmy - zarówno negatywne, jak i pozytywne.

Dzięki aktywności firmy w tzw. social mediach można nie tylko bardzo szybko zdobyć popularność, ale równie szybko pójść na dno - np. Facebook umożliwia dodawanie komentarzy, zatem przedsiębiorca musi być przygotowany i na te nieprzychylne opinie.

Warto być na Facebooku

Jednak ogromna i stale rosnąca popularność serwisów i portali społecznościowych sprawia, że właściciele i szefowie firm coraz częściej wykorzystują je w pracy. Media społecznościowe, zastępując tradycyjne metody kontaktu, takie jak korespondencja i rozmowy telefoniczne, stają się dziś najważniejszym środkiem do wymiany poglądów i wyrażania opinii, w tym o firmach i ich produktach. Umożliwiają komunikację z klientami w serwisach społecznościowych i blogach poprzez umieszczanie artykułów, filmów, obrazów, budowanie społeczności wokół marki. Największą zaletą działań marketingowych z wykorzystaniem tzw. social media jest ich darmowa forma. Stworzenie swojego profilu w serwisie czy też dodanie artykułu nic właściciela firmy nie kosztuje. Dlatego media społecznościowe są narzędziem coraz powszechniej wykorzystywanym przez polskich przedsiębiorców - aż 86 proc. firm przebadanych przez Deloitte ma swój profil na Facebooku.

Za pomocą serwisów społecznościowych mogą dotrzeć z promocją do ogromnej liczby potencjalnych klientów, którzy regularnie odwiedzają i tworzą treść danego serwisu. Jeśli opublikowana na portalu treść się spodoba, szybko trafia do innych użytkowników i zwiększa liczbę osób odwiedzających stronę.

Celem działań firmy w mediach społecznościowych nie powinna być jednak tylko jak największa liczba odwiedzających jej profil. Chodzi raczej o skłonienie fanów do konkretnego działania - np. zakupu produktu czy rejestracji w bazie.

Darmowa promocja i reklama

Internet został opanowany przez portale społecznościowe, a liderem na rynku jest Facebook. Jakie korzyści może mieć firma z obecności na Facebooku? Facebook to przede wszystkim darmowa forma zaistnienia na portalu, który skupia miliony Polaków, a tym samym ogromne możliwości zareklamowania każdej firmy, zarówno wielkiej korporacji, jak i małego sklepiku osiedlowego. Metod wykorzystania social mediów jest wiele, ale przedsiębiorcy najczęściej tworzą fanpages (nazwa strony społecznościowej na Facebooku), które znakomicie budują przywiązanie i lojalność wobec marki. Założenie fanpage'a to bardzo dobry pomysł na promocję firmowej strony, poszczególnych produktów oraz ofert promocyjnych. Każda firma, portal, serwis czy sklep może bezpłatnie założyć swój własny fanpage i w ten sposób pozyskiwać nowych znajomych oraz zdobywać popularność w serwisie. Najczęściej na stronach firmowych umieszczane są odnośniki zatytułowane "lubię to", które służą do pozyskiwania fanów. Facebook daje dostęp do wielu aplikacji i narzędzi stworzonych z myślą o promowaniu firmy. Wykorzystując fanpage'a można przeprowadzać także specjalne gry, różnego rodzaju konkursy z nagrodami, kampanie i akcje promocyjne, które pozwalają zaprezentować usługi czy nowe produkty firmy w sposób innowacyjny oraz pomagają zwiększyć liczbę klientów.

Przewaga nad konkurencją

Korzyści z fanpage'a jest więcej - to znakomita forma budowania wizerunku marki. Firma może tu występować w roli eksperta, dzieląc się swoimi doświadczeniami i uwagami na forach czy udzielając fachowych porad. Dzięki temu użytkownicy zaczynają postrzegać firmę jako wiarygodną, co przenosi się na jej produkty i usługi oraz umacnia jej pozycję na rynku. Facebook wpływa też pozytywnie na lojalność i zachowania klientów - fani częściej korzystają z placówek i usług firmy i częściej polecają ją swoim znajomym.

Inna korzyść dla firmy to możliwość efektywnego zachęcania konsumentów do dzielenia się innowacyjnymi pomysłami i wykorzystania ich w pracach nad tworzeniem lub rozwojem nowych produktów i usług.

Dzięki mediom społecznościowym można nie tylko zwiększyć lojalność konsumentów, ale też analizować rynek i konkurencję poprzez uważne śledzenie recenzji i opinii użytkowników. W ten sposób firma może zaoszczędzić pieniądze, które musiałaby wydać na monitoring i analizy rynku. Nie bez znaczenia jest też możliwość pozyskiwania poprzez serwisy społecznościowe nowych kontrahentów czy partnerów w biznesie. Portale społecznościowe są także bardzo przydatne w zarządzaniu zasobami ludzkimi oraz społecznej odpowiedzialności biznesu.

autor: Danuta Rawicka zobacz inne artykuły tego autora
REDAKCJA SE.PL POLECA
Znajdź nas: