Kampania #EUChooseSafeFood ma wspierać mieszkańców i mieszkanki Europy w podejmowaniu świadomych decyzji dotyczących zakupu żywności. Jej celem jest rozpowszechnianie wśród klientów praktycznych i przystępnych informacji dotyczących prawidłowego odczytywania etykiet umieszczonych na produktach spożywczych, promowanie wiedzy o dodatkach do żywności, a także udzielanie porad na temat bezpiecznego przygotowywania i przechowywania żywności. Najnowsza odsłona koncentruje się na kwestiach związanych z dbaniem o odpowiednią higienę żywności w domu, oraz na sposobach ograniczających jej marnowanie. W całej UE podejmowane są również działania mające na celu zwalczanie chorób przenoszonych przez żywność.
– Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności współpracuje z krajowymi organami odpowiedzialnymi za bezpieczeństwo żywności i naukowcami z całej Europy, aby zapewnić, że żywność, która trafia na nasze stoły, jest bezpieczna, zdrowa i zrównoważona. Kampania #EUChooseSafeFood ukazuje połączenie między nauką o bezpieczeństwie żywności a żywnością, którą spożywamy każdego dnia. Daje to konsumentom możliwość dokonywania właściwych wyborów żywieniowych i przyczyniaj się do lepszego zrozumienia zagadnień związanych z żywnością przez wszystkich zainteresowanych. Cieszę się, że kampania nabiera coraz większego rozmachu – w tym roku do udziału w niej zgłosiło się więcej partnerów krajowych niż kiedykolwiek wcześniej – powiedział Bernhard Url, dyrektor wykonawczy EFSA.
– Informacje, jakie konsumenci uzyskają dzięki kampanii, ułatwią im świadome dokonywanie zdrowych wyborów podczas codziennych zakupów. To ważna inicjatywa, która zwiększa zaufanie konsumentów do unijnego systemu bezpieczeństwa żywności, opartego na podstawach naukowych. Rozpoczynająca się kampania pozwala na zacieśnienie współpracy pomiędzy GIS a EFSA oraz organizacjami konsumenckimi, producentami żywności i społeczeństwem obywatelskim. To wszystko sprzyjać będzie budowaniu zaufania obywateli UE do produktów spożywczych, po które sięgają – i to bez względu na to, w którym kraju Unii Europejskiej w danym momencie się znajdują – zaznaczył Krzysztof Saczka, Główny Inspektor Sanitarny wz.
Kampania skierowana jest przede wszystkim do osób w wieku od 25 do 45 lat, w szczególności młodych rodziców oraz osób zainteresowanych bezpieczeństwem żywności i nauką. Jej trzecia edycja prowadzona jest w 16 krajach: Austrii, Belgii, Bułgarii, Chorwacji, na Cyprze, w Czechach, Grecji, Irlandii, we Włoszech, Łotwie, Polsce, Portugalii, Rumunii, Słowacji, Słowenii i Macedonii Północnej.
Co udało się osiągnąć dzięki poprzednim kampaniom?
Pierwsze dwie odsłony kampanii #EUChooseSafeFood pozytywnie wpłynęły na świadomość i wiedzę konsumentów UE na temat bezpieczeństwa żywności. Dzięki nim, odsetek osób, które zapamiętały, że decyzje dotyczące bezpieczeństwa żywności są oparte na nauce, wzrósł z 20% w 2021 roku do 40% w 2022 roku. Wśród osób, które miały styczność z kampanią, wzrósł również poziom zaufania do unijnego systemu bezpieczeństwa żywności: w 2022 roku 70 procent respondentów stwierdziło, że ufa Unii Europejskiej i rządom krajowym w kwestii bezpieczeństwa żywności, co oznaczało wzrost o 10 % w stosunku do roku 2021.
Jak dołączyć do kampanii?
Inauguracja kampanii #EUChooseSafeFood stanowi wstęp do inicjatyw, które będą realizowane na szczeblach unijnym i krajowym w 16 krajach Europy. Na przestrzeni nadchodzących tygodni i miesięcy rządy i organy odpowiedzialne za bezpieczeństwo żywności w całej Unii Europejskiej rozpoczną realizację zaplanowanych działań i wydarzeń dla odbiorców w swoich krajach pod hasłem #EUChooseSafeFood. Szczegóły dostępne są na stronie #EUChooseSafeFood, na której znajduje się mnóstwo informacji na temat różnych zagadnień związanych z bezpieczeństwem żywności, przetłumaczonych na wszystkie języki urzędowe UE. Ze strony internetowej można również pobrać zestaw narzędzi i materiałów - grafiki, krótkie filmy i posty do publikacji w mediach społecznościowych dostępne są w wielu językach.